3 år der styrkede kanalen

I maj 1999 var Internettet ikke blot en mulighed for kanalen - mange anså Nettet for en frygtelig trussel.

"SOS - Internet kommer!". Sådan stod der med læselet-bogstaver på forsiden af Computer Reseller News, da vi for første gang satte IT-salgskanalen på dagsordenen i maj 1999. Internet var på det tidspunkt ikke blot en mulighed for kanalen, men mange branchefolk og klogehoveder anså Nettet for en frygtelig trussel, som ville svække eller endda udslette mellemledene - distributørerne og forhandlerne.

Sådan gik det jo slet ikke. Dotcom-boblen brast, og i mellemtiden havde distributørerne taget e-handel til sig og skabt effektive b-t-b-handelssystemer, som rent faktisk styrkede mellemledet.

Producenternes voldsomme ambitioner om at øge det direkte salg via internettet gik også i vasken. I dag bekender langt de fleste producenter sig til kanalen og forhandlerne. Ja, oven på dotcom-sammenbruddet var det næsten helt rørende at se, hvor tydeligt adskillige producenter markerede deres pludseligt genvundne kærlighed til partnermodellen.

Men siksak-kursen gjorde sammen med en række andre begivenheder de tre år særdeles turbulente. Ikke siden kanalens morgengry først i halvfemserne har afgørende begivenheder og fænomener vekslet så hyppigt som i de sidste tre år.

I flæng kan nævnes internetbølgen, kampen mellem direkte og indirekte salg, den økonomiske optur og den efterfølgende hårde nedtur, usædvanlig mange konsolideringer, år 2000-problemet, kæmpefusion mellem HP og Compaq og nu senest en række konkurser samt ikke mindst: Microsofts opkøb af Navision. Den sidste begivenhed er endnu et positivt tegn for den danske IT-branche. Den medfører en betydelig styrkelse af Navision. Og er der noget, som på softwaresiden konstituerer den danske IT-salgskanal, så er det netop Microsoft og Navision.

Men vigtigst er måske producenternes øgede erkendelse af, at uden distributørerne og forhandlerne kan man ikke skabe et effektivt salgsapparat i et land, hvor kunderne er små og mellemstore virksomheder. SOS-alarmen er altså afblæst. Efter tre år kan man konstatere, at meget har forandret sig, men at IT-kanalens danske forhandlere generelt ikke har det værre end i 1999. Snarere tvært imod.

Aksel Brinck
Chefredaktør




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere