Artikel top billede

It-giganter vil spare det offentlige for milliarder

Digital selvbetjening kan spare det offentlige for otte milliarder årligt, mener Microsoft, KMD og TDC.

Offentlige myndigheder mangler viden om sine brugere og baserer sig i for høj grad på mavefornemmelser frem for fakta, når man vil digitalisere borgernes adgang til den offentlige sektor.

Sådan lyder en af konklusionerne i et debatoplæg fra Det Digitale Råd, som også efterlyser et større fokus på at anvende den billigste og mest effektive kanal i borgerkontakten, som i dag består af enten fysisk fremmøde, telefonisk henvendelse, brev, blanket, emails eller digital selvbetjening.

Det er Jørgen Bardenfleth fra Microsoft, Lars-Monrad-Gylling fra KMD og Martin Lippert fra TDC Erhverv, der har været penneførere på debatoplægget, som anslår, at det offentlige kan spare op til otte milliarder kroner ved at bruge digitale løsninger, uden at det går ud over kvaliteten af den offentlige service.

»Det er et betydeligt potentiale, som man bør tage alvorligt«, siger Martin Lippert, som suppleres af Jørgen Bardenfleth:

»Sat på spidsen svarer kontakten til den offentlige sektor til, at vi fortsat havde bankbøger og skulle stå i kø i banken for at hæve penge. Vi har taget initiativ til denne analyse og debat, både fordi gevinsterne for den fælles velfærd og skattekasse er så åbenbare, og fordi politikerne med rette, ikke mindst op til det kommende valg, søger bud på, hvordan vi kan fremsikre den fælles velfærd,« siger han.

Det Digitale Råd har derfor opstillet en top-10 liste over de mest anvendte kontaktformer mellem borgere og myndigheder og giver inden for hvert område konkrete anvisninger til, hvordan kontakten kan erstattes af smartere løsninger, og hvor mange ressourcer der kan spares. På top-10 listen indgår blandt andet børnepasningsområdet, hjemmeplejen, biblioteksservice, lægekontakt, sygehuskontakt m.fl.

»Tiden er inde til, at den offentlige sektor for alvor satser på at modernisere kontakten til borgerne. En dedikeret indsats vil ikke alene medføre bedre service over for borgerne, men også udnytte den offentlige sektors ressourcer langt bedre«, lyder det videre fra KMDs Lars Monrad-Gylling.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere