iPhone på europæisk glatis

iPhone har hidtil haft svært ved at slå igennem på det europæiske mobilmarked. En teleanalytiker mener ligefrem, at Apple tangerer parodien om amerikaneren, der igen går galt i byen.

I bund og grund mener både forhandlere og teleeksperter, at årsagerne til iPhones kejtede dans på det europæiske mobilmarked
skal findes hos Apples ledelse. En ledelse, som mangler en klar forretningssans på det europæiske mobilmarked.

Apple forlanger ifølge både forhandlere og flere teleeksperter en for høj pris iPhone. Samtidig kræver selskabet, at de
europæiske mobiludbydere skal betale en afgift på 20 procent på tele- trafikken.

»I min verden virker det som et højt krav at stille til mobil- operatørerne. Muligvis har man lettere ved at sluge den i USA, men jeg
tror ikke, at idéen er spiselig i Skandinavien. Det vil i princippet sige, at mobiloperatøren skal betale til tid og evighed for den trafik, der bliver brugt på det danske net,« siger salgschef for Telekæden, Klaus Engelbreth.

Teleanalytiker John Strand fra Strand Consult er endnu mere kras i kritikken, når det gælder Apples europæiske forretningsmodel.

»Det er et klassisk eksempel på en amerikaner, der kommer til byen og tror, at han kan se Europa på fire dage. Deres manglende forståelse
for EU er helt tydelig, og det hører vi også fra de operatører, vi taler med. De har en urealistisk forståelse af det europæiske mobilmarked, som ikke kan beskrives med ord. Det svarer nærmest til George W. Bush forståelse af EU's udenrigspolitik,« siger han.

Også teleekspert Torben Rune mener, at Apples krav om afgift på teletrafik er med til at hæmme Apples europæiske iPhone-forretning.

»Det er klart, at det vil være helt urealistisk, at europæiske teleselskaber vil gå med til at betale en trafikafgift på 20 procent til Apple, som de udadtil forlanger via medierne. Det virker som en meget uforstandig måde at tilgå markedet på. Markedsmekanismen
fungerer på helt andre vilkår i Europa end i USA,« pointerer Torben Rune.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S