Fiflen med reklamationsregler. Månedlange reparationstider. Rasende kunder og iskolde producenter. De seneste måneder er CRN's redaktion - uden for citat - løbende blevet præsenteret for en stribe gyserhistorier om producenternes evne og vilje til at levere en professionel RMA-service.
I forlængelse af kritikken har CRN talt med en stribe forhandlere, som mere eller mindre enslydende bekræfter, at der er noget helt galt med salgskanalens evne til at håndtere RMAproblematikken. Frontberetningerne fra forhandlerne får nu HP's kanal-direktør Anders Herløv til at reagere.
»Her i HP måler vi konstant på tilfredshed med vores RMA-håndtering, og i det hele taget gør vi, hvad vi kan for at hjælpe vores kunder. Som branche kan vi ikke leve med, at forhandlerne har det billede af producenterne, som CRN refererer. Man kunne godt forstille sig, at vi som branche opstiller et sæt standarder for sagsbehandlingstid og service som et slags kvalitetstempel på vores produkter, som vi som producenter skal leve op til,« siger Anders Herløv.
I producenternes organisation, IT-Branchen, vil underdirektør Henrik Egede ikke tage stilling til enkeltsager, men siger generelt
»Vi har brug for, at også vore medlemmer yder en god og hurtig service i forbindelse med reklamationer. Det sker heldigvis i mange tilfælde, men vi må være lydhøre over for, når det går galt. Det er altid vigtigt at afstemme forventninger. Derfor har forhandlerne også et ansvar for at afstemme reklamationsprocedurer med producenten - og give forbrugeren en klar information om, hvordan forløbet vil være,« siger Henrik Egede.
Læs mere i den trykte udgave af CRN, som er på gaden onsdag den 11. juli.