Flashmob-dille i Københavns Metro

Flashmob er mest kendt som et skørt fænomen fra Japan og andre dele af verden, men forleden indtog en Flashmob-gruppe fra Facebook den københavnske metro med stoleleg.

Flashmob er et fænomen, hvor fremmede mennesker med hang til legesyge planlægger at mødes forskellige steder og lave happenings. Det kan for eksempel være, at gå ind og handle i den samme butik og så på et bestemt minutslag stå bomstille.

Den danske variant af Flashmob var forleden i den københavnske metro for at lege stoleleg.

»Det er ellers alt for kedeligt at køre med det offentlige,« som en ung kvinde sagde bagefter, da det halve dusin deltagere samledes på perronen for at hyggesnakke.

De fleste kendte hinanden to og to, men ellers var deltagerne fremmede for hinanden.

På det sociale netværkssted Facebook lever gruppen Flashmob DK normalt et stille liv, men det var her, at alle de fremmødte hørte om arrangementet.

»I morgen, tirsdag den 27. nov. kl. 15:46 afgår et metro-tog fra Forum st. mod Kastrup Lufthavn. I det tog afholdes flashmob,« lød beskeden mandag eftermiddag.

Således skete det, at det halve dusin rendte i Metroen. Ingen udvekslede ord, inden arrangementet satte i gang. De unge deltagere fulgte blot reglerne om at sætte sig foran i toget og så rejse sig for at finde en ny plads, så snart toget holdt stille ved Nørreport og Kongens Nytorv station.

Når toget holdt stille, var det eneste vidnesbyrd om, at noget mærkeligt var i gang, at deltagerne fra tid til anden ikke kunne undertrykke et smil. Ellers sad folk helt stille, mens det fyldte metrotog drønede videre i myldretiden.

Christian Laugesen, der til dagligt studerer teologi, vurderer selv, at Flashmob-gruppens vigtigste kommunikationssted for fremtiden skal være Myspace-profilen, da Facebook kun er for medlemmer af Facebook. Til gengæld er Facebook-gruppen med sine 308 medlemmer større end Myspace-profilen, der har 28 venner.

Inde på Facebook var der dagen derpå tilfreds at spore i forummet over den vellykkede happening.

»Haha, det var sjovt! Godt nok nåede jeg først at hoppe på toget ved Nørreport, men hvor så det bare godt ud, da de første fløj igennem toget! Haha, hvor folk bare var "lost" :D,« som flashmopper Henrik Roager Jensen skrev.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S