TDC har den ringeste dækning

Orange har i en reklamekampagne længe slået på tromme for sin gode dækning - og nu viser det sig, at der er noget om snakken. En undersøgelse, som er udført af det schweiziske konsulentfirma Ascom og iværksat af Forbrugerrådet og Center for Tele-Information på DTU, viser, at Orange vitterligt har den bedste dækning.

Undersøgelsen viser også - ifølge Jyllands-Posten - at det er det gamle telemonopol TDC, der har den dårligste mobildækning af de fire selskaber: TDC, Sonofon, Orange og Telia.

»Resultatet er meget overraskende, og det ændrer totalt ved de fordomme, som har været i mobilbranchen gennem mange år, om, hvem der har den bedste kvalitet,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, til avisen.

Undersøgelsen viser, at TDC leverer en god kvalitet udendørs, men har problemer med at levere god kvalitet til folk, der ringer indendørs. Overordnet kommer TDC ud med et resultat under gennemsnittet på fem ud af ti målepunkter. Orange, derimod, klarer sig over gennemsnittet på tre ud af ti punkter - og kommer på ingen punkter under gennemsnittet.

Hos TDC er man meget overraskede over konklusion i den nye rapport.

»Vi foretager selv løbende målinger af vores kvalitet, og de målinger viser et helt andet billede end den nye undersøgelse,« siger vicedirektør i TDC Mobil, Henning Dikow, til Jyllands-Posten.

»I tolkningen af sådanne målinger er det vigtigt at holde fast i, at kunderne i praksis ikke kan mærke nogen kvalitetsforskel, hvis der er tale om meget små forskelle,« siger han videre.

Undersøgelsen er foretaget af det schweiziske konsulentfirma Ascom på foranledning af Forbrugerrådet og Center for Tele-Information på DTU. Men det er Orange, der har sponsoreret undersøgelsen. Det bekymrer dog ikke Forbrugerrådet.

»Orange har alene finansieret undersøgelsen. De har ikke haft indflydelse på andet og har først fået undersøgelsens resultat samtidig med at den er blevet offentliggjort. Derfor kan forbrugerne have fuld tillid til undersøgelsens resultater,« siger Anders Hjort Jensen, politisk medarbejder i Forbrugerrådet, til avisen.

Forbrugerrådet håber, at mobilselskabernes kvalitet fremover kan blive målt en eller to gange om året.

Læses lige nu

    IT-Forsyningen I/S

    Leder af serverteam

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Release og Change Manager til DeMars i Cyberdivisionen, Hvidovre.

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job