Apples nye kanalstrategi skaber forvirring

(2002-10-16) Apple har indført en ny kanalstrategi, New Deal. Blandt Apple-forhandlere er der dog en del uklarhed om, hvad Apples nye strategi egentlig går ud på. Ifølge Kenneth Nielsen, country manager for Apple Danmark, er hensigten at skabe et tættere samarbejde.

Han vil man med det nye system belønne de forhandlere, der går Apples ærinde. Forhandlerne vil få differentierede rabatter bedømt efter deres commitment til Apple. Der vil være en lang række punkter, som den enkelte forhandler vil blive bedømt på. Det vil blandt anden være beliggenhed, sælgernes kompetence og Apples profilering. Kenneth Nielsen medgiver, at det er blevet mere komplekst med det nye set-up.

Nogle af forhandlerne frygter, at bedømmelsen vil ske ud fra rent subjektive kriterier og stiller spørgsmålstegn ved, om Apple er tæt nok på til at kunne foretage en ordentlig vurdering.

Finn Damgaard, administrerende direktør for eCommit siger: »Det er uigennemskueligt. Jeg er ikke enig i deres strategi. Vi bliver nødt til at satse på andre produkter, hvis vi vil tjene penge, så Apple bliver bare et produkt ligesom alle mulige andre. Vi er glade for Apple, det er Apple, vi brænder for, men vi bliver nødt til at tjene penge på andre ting. Vi ville simpelthen lukke hvis vi ikke havde andre produkter vi kunne tjene penge på«.

Ifølge Kenneth Nielsen er et af målene med den nye kanalstrategi også at tiltrække nye forhandlere og nye markeder. De forhandlere der tilføjer værdi til Apple bliver belønnet med bedre rabatter.

Nogle af forhandlerne håber der med den nye kanalstrategi vil komme færre kampagner hvor kunderne skal sende en kupon til udlandet for at få nogle bonusprodukter.

Finn Damgaard siger: »Der er en masse administrativt bøvl. Apple lancerer en masse kampagner, hvor kunderne skal sende en kupon til Irland, for at få nogle bonusprodukter. Når kunderne så ikke får deres produkter, er det jo forhandleren, de bliver sure på. Vi gider ikke alt det besvær, så det har vi valgt fra. Så vil vi hellere give kunderne en rabat på måske 800 kroner i stedet for.«

Til det siger Kenneth Nielsen: »Jeg vil ikke udelukke, at der har været nogle problemer, men vi har skiftet samarbejdspartner, så det problem skulle være løst. Når vi gør det på den her måde, er det for at tage så meget administrativt arbejde væk fra forhandlerne«.

Læs mere i dagens udgave af Computer Reseller News.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere