Nervøse kunder fulgte Interxionbrand

Mens Interxion kæmpede mod tiden for at få strøm til kundernes servere ventede en kødrand af nervøse og småfrysende teknikere ude på parkeringspladsen på nyt om konsekvenserne af transformatorbranden torsdag aften.

Mere end 75 nervøse og småfrysende teknikere og andre it-folk fyldte torsdag aften godt op på datacenteret Interxions parkeringsplads i Ballerup. Efter branden i en transformatorstation havde lukket strømforsyningen til halvdelen af firmaets kunder frygtede kunderne med god grund for konsekvenserne af nedbruddet.

Allerede tidligt på aftenen var en del internet-sites gået i sort. Blandt de ramte var så forskellige sites som Krak.dk, TDCs Play, Just-eat.dk og it-magasinet Computerworld. Først i løbet af natten, kom de op og køre igen. Men lige så vigtigt for de forsamlede kunderepræsentanter var uvisheden om deres interne forretningssystemer, som kunne blive berørt af branden.

I løbet af aftenen var firmaer som A.P. Møller Mærsk og NNIT dukket op på parkeringspladsen, men ligesom deres kolleger fra mindre kunder var de forsamlede påfaldende tilbageholdende med at tale med CRN, som ankom til stedet klokken cirka 22.45.

På det tidspunkt havde Interxion-direktør Peder Bang allerede flere gange orienteret de fremmødte om situationen. Interxions problem var, at branden udover at have kappet strømmen til halvdelen af kunderne servere også havde taget strømmen til kølingen af de dele af datacenteret som trods branden fortsat var i drift.

Derfor var Interxions teknikere i kapløb med tiden dels for at få etableret nødstrøm til køleanlægget, så driften kunne fortsætte på den del af maskinparken, som stadig var i drift, dels for at få resten af centeret op og køre igen.

Udover den løbende orientering fra Peder Bang blev de nervøse kunder budt på kaffe og Matadormix, og tilsammen fik Interxions indsats skabt en forholdsvis afslappet og professionel stemning på p-pladsen.

En Interxion-kunde fortalte i løbet af aftenen til CRN, at hele Interxion havde været afspærret under slukningsarbejdet.

»Vi så lastbil efter lastbil med komponenter til datacentret, og da branden var slukket gik elektrikere og kølefolk i gang med at etablere nødforsyninger,« fortæller kunden, som i øvrigt har stor ros til Interxions håndtering af situationen.

Kunden fortæller i øvrigt, at det største samtaleemne blandt de fremmødte driftsteknikere var de erstatningskrav i millionklassen, som med sikkerhed vil følge efter branden og det efterfølgende nedbrud.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere