Lederne forsømmer salgsleddet

Virksomhedslederne har ganske simpelt været optaget af deres egne tab, og har derfor ikke fået sat gang i træningen af sælgerne, siger sælgercoach, der vil have ledelsen til at træne deres sælgere.

»Finanskrisen gør noget ved danske sælgere. Der er længere mellem succesoplevelserne, og sælgerne er mere presset. Den mentale tilstand er presset,« siger Preben Braagaard.

Han er coach og indehaver af virksomheden Coachers, der laver prøvekøb i blandt andet elektronikbutikker. Når han går ind i en butik, er det en ensom oplevelse, fordi sælgerne ikke gider gøre en indsats for at sælge ham en vare.

Preben Braagaard mener, at virksomhederne ikke kan tillade sig at give finanskrisen skylden for det dårlige salg, så længe salgsindsatsen halter. Preben Braagaard erkender, at der skal kæmpes hårdere om kunderne, men det er også tidspunktet, hvor arbejdshandskerne skal på. Når markedet giver mindre, skal vi kompensere ved at kæmpe hårdere.

»Vi kan selvfølgelig sætte os ned og vente på, at butikken går ned. Når vi er ude i butikkerne kan vi se, at der er færre kunder, men vi blive ikke behandlet, som om vi er specielle kunder. Da markedet var på sit højeste, var der ikke tid til at pleje kunderne. Det er det, vi skal gøre nu for at hive pengene hjem,« siger Preben Braagaard.

Find optimismen frem
Mange salgsafdelinger har været igennem fyringsrunder over de seneste år, og Preben Braagaard kan godt forstå, at sælgerne er lidt i granatchok. Gode kolleger har fået sparket, og der er usikkerhed i branchen. Alle kan snakker om nedgang, og hvem bliver den næste, der ryger ud. Det hjælper ikke, at chefen hænger med mulen, fordi den personlige økonomi hænger i laser.

»Hvis direktøren sidder i møder bag lukkede døre hele dagen, hvad tænker medarbejderne så ikke? Lederne skal ud på salgsgulvet, og måske selv trænes i, hvordan de håndterer markedet,« siger Preben Braagaard.

Med alt den negative snak og skriverierne om krisen lige nu, så kræver det et dagligt boost fra chefen at holde humøret i top. Sælgerne skal forkæles, og cheferne skal tage det lange seje træk og sørge for det gode humør.

Hvis chefen altid har en alvorlig mine på, så begynder medarbejderne at frygte for fremtiden.

»Det kræver en chef, der kan skille tingene ad, og lade være med at tage det private tab med på arbejde. Salgsarbejde handler om humør, gejst og energi. Det dør, hvis hverdagen er for alvorlig,« siger Preben Braagaard.

De virksomheder, der vælger at sætte alle flag kan tage store markedsandele i krisetider.

»Der er en forskel på, om en vare bliver solgt eller købt. Som tiderne er nu, bør man give sit bedste for at få et salg igennem, og det er de gode sælgere, der kan holde gejsten, som vinder i krisetider,« siger Preben Braagaard.

Læs denne artikel og andre om træning og certificering af sælgere og andre medarbejdere i specialsektionen UPGRADE, der følger med CRN som udkommer i dag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere