Wupti indstiller sig selv til søgepris

Wupti skyder sig selv i foden, når de indstiller sig selv til FDIH's søge-pris, siger SEO-ekspert, der siger, at de dygtigste skjuler deres bedste tricks

I aften modtager StarTour, TV2 eller Wupti den såkaldte searchpris ved E-handelsprisen. Da prisen blev introduceret sidste år skabte den ellers debat og flere i branchen varslede boykot. 

Seo-konsulenter med Mikkel deMib Svendsen i spidsen mente, at det decideret  var  dumt at lade sig indstille til prisen, fordi man på den måde blotter sine tricks og arbejdsmetoder.Men selv om mange seo-firmaer har frabedt sig at deltage, så bliver konkurrencen gennemført.

I de to search-kategorier er der nemlig indstillet 52 virksomheder.

»Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi er dybt uenige i Mikkel deMib Svendsens betragtninger. Vi mener, at han skyder helt ved siden af. Mængden af nominerede firmaer illustrerer også, at vi har været i stand til at finde firmaer, der gerne vil vinde prisen,« siger kommunikationschef Henrik Thiel fra FDIH.

Men 52 tilmeldte firmaer får ikke Mikkel deMib Svendsen til at ændre holdning til prisen.

»Lige meget hvor meget man advarer folk mod noget, så vil der altid være nogle tosser, der ikke lytter,« siger han.

Et af kritikpunkterne mod prisen er, at man for eksempel kan hjælpe sine konkurrenter med et indblik i de søgeordskampagner, som måske lægger til grund for en succesfuld onlinekampagne.

Men hvis StarTour, TV2 eller Wupti vinder prisen, så stiller de sig jo næppe op på talerstolen og snakker løs om alle detaljer om kampagnen?

»Man bliver jo nødt til at sige, hvad vinderne har gjort særligt godt i forhold til resten. Hvis FDIH ikke gør det, så svarer det til at sige: Du har løbet det hurtigste 100-meter-løb, men vi vil ikke sige hvor hurtigt du løb,« siger Mikkel deMib Svendsen, der uddyber kritikken på sin blog.

Han mener derfor ikke, at det er de bedste seo-folk, der bliver kåret i morgen. De holder sig væk.

Men sådan hænger det ikke sammen, mener Jacob Laurvigen fra STANDOUTMEDIA. Han vil hellere end gerne indstilles.

I år har han ikke været opmærksom på prisen, og har derfor ikke tilskyndet sine klienter til at deltage. Men han er overrasket over den store modstand mod konkurrencen:

»Selvfølgelig kan man have en konkurrence, hvor man vurderer kvaliteten at et stykke arbejde. Det er kun sundt for branchen, at der kommer fokus på gennemtænkte online strategier og ikke kun på det, som kan kaldes "quick & dirty"-løsninger,« siger Jacob Laurvigen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere