Wupti indstiller sig selv til søgepris

Wupti skyder sig selv i foden, når de indstiller sig selv til FDIH's søge-pris, siger SEO-ekspert, der siger, at de dygtigste skjuler deres bedste tricks

I aften modtager StarTour, TV2 eller Wupti den såkaldte searchpris ved E-handelsprisen. Da prisen blev introduceret sidste år skabte den ellers debat og flere i branchen varslede boykot. 

Seo-konsulenter med Mikkel deMib Svendsen i spidsen mente, at det decideret  var  dumt at lade sig indstille til prisen, fordi man på den måde blotter sine tricks og arbejdsmetoder.Men selv om mange seo-firmaer har frabedt sig at deltage, så bliver konkurrencen gennemført.

I de to search-kategorier er der nemlig indstillet 52 virksomheder.

»Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi er dybt uenige i Mikkel deMib Svendsens betragtninger. Vi mener, at han skyder helt ved siden af. Mængden af nominerede firmaer illustrerer også, at vi har været i stand til at finde firmaer, der gerne vil vinde prisen,« siger kommunikationschef Henrik Thiel fra FDIH.

Men 52 tilmeldte firmaer får ikke Mikkel deMib Svendsen til at ændre holdning til prisen.

»Lige meget hvor meget man advarer folk mod noget, så vil der altid være nogle tosser, der ikke lytter,« siger han.

Et af kritikpunkterne mod prisen er, at man for eksempel kan hjælpe sine konkurrenter med et indblik i de søgeordskampagner, som måske lægger til grund for en succesfuld onlinekampagne.

Men hvis StarTour, TV2 eller Wupti vinder prisen, så stiller de sig jo næppe op på talerstolen og snakker løs om alle detaljer om kampagnen?

»Man bliver jo nødt til at sige, hvad vinderne har gjort særligt godt i forhold til resten. Hvis FDIH ikke gør det, så svarer det til at sige: Du har løbet det hurtigste 100-meter-løb, men vi vil ikke sige hvor hurtigt du løb,« siger Mikkel deMib Svendsen, der uddyber kritikken på sin blog.

Han mener derfor ikke, at det er de bedste seo-folk, der bliver kåret i morgen. De holder sig væk.

Men sådan hænger det ikke sammen, mener Jacob Laurvigen fra STANDOUTMEDIA. Han vil hellere end gerne indstilles.

I år har han ikke været opmærksom på prisen, og har derfor ikke tilskyndet sine klienter til at deltage. Men han er overrasket over den store modstand mod konkurrencen:

»Selvfølgelig kan man have en konkurrence, hvor man vurderer kvaliteten at et stykke arbejde. Det er kun sundt for branchen, at der kommer fokus på gennemtænkte online strategier og ikke kun på det, som kan kaldes "quick & dirty"-løsninger,« siger Jacob Laurvigen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere