Expert holder fast i gebyrer

Elektronikkæden Expert er parat til at kæmpe for at beholde de undersøgelsesgebyrer ved reklamationer, som Forbrugerrådet vil have forbudt.

Forbrugerrådets kampagne mod undersøgelsesgebyrer ved reklamationer indenfor den to-årige reklamationsperiode får nu modspil elektronikkæden Expert. Kædedirektør John Birkmose-Andersen siger til CRN, at Expert trods kampagnen fastholder de udskældte gebyrer.

Han understreger, at kunder ikke skal betale gebyrer for varer, der har fabrikationsfejl, men peger samtidig på, at en mindre gruppe af kunder bevidst misbruger den to-årige reklamationsret til at få byttet deres produkter til nyere modeller hvert andet år.

»Vi har eksempler på kunder, der lige før den to-årige reklamations-periode udløber, med vilje ødelægger deres vare eller pludselig opdager en fejl. Når vi tester varen, kan vi se, at kunden enten selv har ødelagt produktet, eller at der ikke er fejl,« siger John Birkmose-Andersen.

Expert-direktøren understreger, at han bakker op om de etiske retningslinier, som for nylig blev udsendt af brancheorganisation Dansk Erhverv.

»De etiske retningslinier, som Dansk Erhverv har lavet, er helt fornuftige. De kunder, der misbruger reglerne skal betale, og alle andre skal naturligvis have en god service,« siger John Birkmose-Andersen, som dog erkender, at der har været eksempler på elektronikkæder, som brugte undersøgelsesgebyrerne på en urimelig måde.

»Forbrugerrådet har en helt skæv opfattelse af, hvordan virkeligheden er ude i butikkerne, og jeg mener, at de går over stregen og prøver at strække garantireglerne længere, end de kan bære. Det bliver fremstillet som om alle snyder, og det er slet ikke tilfældet,« siger han.

John Birkmose-Andersen mener i øvrigt, at det det er »vattet«, at flere af de store forhandlere af forbrugerelektronik i forlængelse af Forbrugerrådets kampagne har afskaffet undersøgelsesgebyret.

På Forbrugerrådets hjemmeside er butikker, der ikke tager gebyr placeret på en grøn liste, mens de butikker, der holder fast i gebyret er placeret på en rød. Af de større kæder er ElGiganten, HiFi Klubben og Fona placeret på den grønne liste, mens Expert, Merlin, Computercity, Humac og TDC-butikkerne optræder på den røde liste.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere