Expert holder fast i gebyrer

Elektronikkæden Expert er parat til at kæmpe for at beholde de undersøgelsesgebyrer ved reklamationer, som Forbrugerrådet vil have forbudt.

Forbrugerrådets kampagne mod undersøgelsesgebyrer ved reklamationer indenfor den to-årige reklamationsperiode får nu modspil elektronikkæden Expert. Kædedirektør John Birkmose-Andersen siger til CRN, at Expert trods kampagnen fastholder de udskældte gebyrer.

Han understreger, at kunder ikke skal betale gebyrer for varer, der har fabrikationsfejl, men peger samtidig på, at en mindre gruppe af kunder bevidst misbruger den to-årige reklamationsret til at få byttet deres produkter til nyere modeller hvert andet år.

»Vi har eksempler på kunder, der lige før den to-årige reklamations-periode udløber, med vilje ødelægger deres vare eller pludselig opdager en fejl. Når vi tester varen, kan vi se, at kunden enten selv har ødelagt produktet, eller at der ikke er fejl,« siger John Birkmose-Andersen.

Expert-direktøren understreger, at han bakker op om de etiske retningslinier, som for nylig blev udsendt af brancheorganisation Dansk Erhverv.

»De etiske retningslinier, som Dansk Erhverv har lavet, er helt fornuftige. De kunder, der misbruger reglerne skal betale, og alle andre skal naturligvis have en god service,« siger John Birkmose-Andersen, som dog erkender, at der har været eksempler på elektronikkæder, som brugte undersøgelsesgebyrerne på en urimelig måde.

»Forbrugerrådet har en helt skæv opfattelse af, hvordan virkeligheden er ude i butikkerne, og jeg mener, at de går over stregen og prøver at strække garantireglerne længere, end de kan bære. Det bliver fremstillet som om alle snyder, og det er slet ikke tilfældet,« siger han.

John Birkmose-Andersen mener i øvrigt, at det det er »vattet«, at flere af de store forhandlere af forbrugerelektronik i forlængelse af Forbrugerrådets kampagne har afskaffet undersøgelsesgebyret.

På Forbrugerrådets hjemmeside er butikker, der ikke tager gebyr placeret på en grøn liste, mens de butikker, der holder fast i gebyret er placeret på en rød. Af de større kæder er ElGiganten, HiFi Klubben og Fona placeret på den grønne liste, mens Expert, Merlin, Computercity, Humac og TDC-butikkerne optræder på den røde liste.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere