En fællesnordisk organisation skal være dåseåbner for Acers indtog hos kunderne på SMB-markedet. Det siger Acers nordiske chef Alessio Villa, som dermed lægger op til at udfordre hovedkonkurrenten HP på erhvervsmarkedet.
Villa talte i dag ved en præsentation af Acers nye pc-produktlinie Timeline X i Stockholm, hvor han blandt andet bebudede en stærkere satsning på business-segmentet.
»Vi har hidtil fokuseret mere på consumer- end business-kunderne. Vi har arbejdet på at få en høj markedsandel, som har slået vores brand fast på markedet. I anden fase vil vi fokusere bredere på det professionelle marked,« sagde Alessio Villa til CRN. Han ønskede dog ikke at sætte tal på hverken vækstmål eller hvilken markedsandel, man satser på at nå.
Meldingen fra Acer betyder, at de seneste års kapløb mellem Acer og HP langt fra er overstået. Acer, der de seneste år er stormet frem, er i dag størst på notebooks, mens HP stadig bevarer førertrøjen, når det gælder stationære pc’er. HPs styrke er især iøjnefaldende på erhvervsmarkedet, som Acer ikke for alvor har satset på.
»Det professionelle marked er anderledes. Der er én stor dominerende spiller, men det betyder også, at der er mindre konkurrence om kunderne. Det åbner en mulighed for os til at skabe vækst på det marked,« siger den nordiske Acer-chef.
Acer har i det seneste år omlagt sin nordiske organisation, så man nu opererer fra Stockholm. Det er sket, fordi Acer opfatter den nordiske region som et marked. Alessio Villa erkender dog, at omlægningen har skabt usikkerhed blandt forhandlerne.
»Vores strategi er at være tæt på kanalen og forhandlerne og skabe en fair margin også for de mindre forhandlere. Det står nu meget klarere for kanalen, hvad vores mål er,« siger han.