Sær Seinfeld-kampagne skal gøre Vista populær

De færreste forstår Microsofts første tv-reklamer med komikeren Jerry Seinfeld, men ikke desto mindre postes der 300 millioner dollars i kampagnen.

Efter at den første tv-reklame med komikeren og 90'er-ikonet Jerry Seinfeld gik i luften i slutningen af sidste uge, har Microsoft måttet lægge ører til næsten udelukkende beske kommentarer til kampagnens bærende fundament: en form for humor, som af selv de mest positive bliver betegnet som sær.

Reklamen, der kan ses her, viser Seinfeld hjælpe Bill Gates med at købe sko i en lavprisbutik. Det komiske klimaks i det 90 sekunder lange reklameindslag nås, da parret forlader butikken, og Seinfeld spørger Bill, om der ikke snart kommer computere, som man kan spise.

"Hvis ja, så givet et eller andet tegn - juster dine underbukser" siger han, hvorpå Bill Gates tilsyneladende vrikker sine underbukser lidt bedre på plads.

Reklamen er ifølge Bill Veghte, der er Microsofts topchef for Windows, lavet for at bryde isen og den skal være forløber for flere kommende reklamer, hvor der sættes spot på "magien" i Vista, snarere end de mange praktisk fordele, som folk antages at kende rigeligt til i forvejen.

I alt poster Microsoft 300 millioner dollars i reklamekampagnen, der også indeholder helt andre elementer: I store varehuse i USA har Microsoft fået anbragt eksperter, hvis eneste opgave er at hjælpe forbrugerne til at få en bedre oplevelse i forbindelse med køb af ny computer.

Læses lige nu

    G. Tscherning A/S

    IT & Digitaliseringsansvarlig

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S