Det er konklusionen i en ny undersøgelse, som er gennemført af professor Niels Bjørn-Andersen og Kim Viborg Andersen fra Handelshøjskolen i København, skriver SAP's kundeblad Scenario.
Ti lande er undersøgt, heriblandt Danmark, Tyskland og Frankrig. De danske virksomheder har foretaget de største investeringer i IT, og har været gode til at integrere e-handel i interne processer, men de har ikke formået at integrere e-handel med deres omverden.
»Således lader det til, at danske virkomheder har de interne midler klar til udnytte e-handelens mange fordele. Men relativt flere danske virksomheder mangler fortsat at transformere deres eksterne forretningsrelationer for seriøst at kunne få succes med deres initiativer,« fortæller Niels Bjørn-Andersen til Scenario.
Kun ganske få handels- og produktions-virksomheder stiller produktkonfiguration og ordreopfølgning til rådighed for kunderne.
»Ydermere har danske virksomheder heller ikke endnu været i stand til at implementere og levere så relativt banale services som gavecertifikater og produktkataloger på deres hjemmesider,« siger Niels Bjørn-Andersen.