Nordjysk BI nærmer sig 100 millioner i omsætning

Targit i Hjørring fremhæves af Gartner som et af de vægtigste firmaer indenfor Business Intelligence.

Artikel top billede

Hjørring i Nordjylland kom sidste år på verdenskortet. I hvert fald inden for disciplinen Business Intelligence (BI): At samle data og præsentere dem, så virksomheder kan træffe velovervejede beslutninger.

Sidste år kom Targit på analysefirmaet Gartners Magic Quadrant for BI. Det er listen over de firmaer, man bør holde øje med inden for disciplinen. Altså de vægtigste BI-virksomheder i verden.

Nu bakker it-firmaets årsregnskab for 2010 op om den positive udvikling. Omsætningen er steget med knap 10 procent - fra 88 millioner i 2009 til sidste års 97 millioner kroner. Targit, der har omtrent 300.000 daglige brugere og omtrent 50 ansatte, er altså snigende tæt på den trecifrede millionomsætning.

"Hvis jeg skal pege på noget, så er det egentlig, at vi vækster hvert år, og så oplever vi en yderligere fragmentering  i markedet. Vi får flere kunder inden for alle de forskellige segmenter," siger Morten Sandlykke, direktør og medstifter i den 16 år gamle virksomhed.

Vækster i flere segmenter

Targit tilbyder deres egenudviklede Targiet BI Suite, der tilbyder en vifte af standardfunktioner til at indsamle data om kunder, omsætning, kundetilfredshed og alle mulige andre informationer, der kan få betydning, når ansatte i virksomheder og hos myndigheder skal træffe den rigtige beslutning. Tidligere var Business Intelligence forbeholdt store virksomheder. Nu har også mange mellemstore og mindre virksomheder taget princippet til sig, hævder Morten Sandlykke. Oven i købet har større virksomheder, som normalt ville vælge skræddersyede produkter, fået øjnene op for, at Targits standard-produkt også kan gøre gavn, siger han.

"Vi får større og større kunder ind. Standardprodukter har ellers måske været mere midmarkedet. Det er som om, at der sker mere standardisering af infrastruktur. Vi har jo blandt andet set en bølge med Microsoft, de har jo igennem de sidste år bevæget sig længere op i markedet med SQL. Det er teknologi baseret på standardkomponenter, som Targit passer perfekt med," siger Morten Sandlykke.

Der er også en tendens til, at Targit sælger flere licenser til de enkelte kunder, siger han. Flere og flere medarbejdere i virksomhederne får altså adgang til Business Intelligence. Det hjælper på udbredelsen, at man med Targits produkt kan vælge, hvad de enkelte medarbejdere får lov til at se. Dybt fortrolige informationer, som ikke må komme konkurrenten i hænde, kan altså begrænses til at være tilgængeligt for en lille top, mens operationelle medarbejdere får lov til at se de informationer, der er relevante for, at de kan optimere deres egne forretningsgange.

"I dag snakker man om BI som et værktøj for alle, lige fra operationelle medarbejdere, til ledelsen i toppen," siger Morten Sandlykke.

Satser på det amerikanske marked

I dag ligger en tredjedel af firmaets omsætning i Skandinavien, en tredjedel i resten af Europa og den sidste tredje i USA. Targit har haft repræsentanter i USA i ti år, men det var først, da firmaet sendte en dansk landechef til USA for fem år siden, at firmaet vandt frem blandt amerikanske virksomheder. Den næste tid forventer Targit at vækste på den anden side af Atlanten, så halvdelen af Targits omsætning for fremtiden ligger i USA.

Morten Sandlykke er optimist, men erkender, at der er mange andre, der vil det samme som Targit.

"Konkurrencen er selvfølgelig hård. BI er et fokusområde og et vækstområde. Jeg tror, at alle analytikere er enige om, at det er et vækstområde, og det tiltrækker jo konkurrenter," siger Morten Sandlykke.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S