Roskildeforhandleren Jan Grye Pedersen revser sine kolleger i kanalen for at være for sløve til at se mulighederne i at sælge mobilt bredbånd. Dermed støtter han den kritik teleanalytiker John Strand rejste på CRN.dk for et par dage siden.
Ifølge Jan Grye Pedersen kan itforhandlere ikke finde ud at sælge produkter, der får tilskud fra teleoperatørerne.
»Problemet er, at forhandlere ikke er gode til at se mulighederne for at pengene ind igen. Det kræver, at man har systemer og vilje til det,« siger Jan Grye Pedersen.
Og det er gode kunder, som forhandlerne dermed går glip af. Fordi de tænker anderledes end traditionelle it-kunder.
»De kunder, der køber mobilt bredbånd og mobiltelefoner er populært sagt ligesom huskøbere. De kigger mere på den månedlige ydelse end den totale pris,« siger Jan Grye Pedersen.
Ligesom John Strand, mener Jan Grye Pedersen, at it-forhandlerne er ved at tabe det mobile bredbåndsmarked på gulvet. Og det ser han som et problem for kanalen.
»Man er lidt gammeldags indstillet og er vant til at sælge bokse, og tjene pengene på det. Det med at man få en fee fra en teleoperatør opleves som besværligt og svært at administrere. Men det et ikke bokse man tjener pengene på længere,« siger Jan Grye Pedersen.
Han fremhæver dog CBC-kæden som han selv er medlem af. Her er man begyndt at give medlemmerne træning for at kunne tage del i det nye marked.
»Men det kræver stadig en mental investering,« siger Jan Grye Pedersen, der tror at nogen af hans CBC-kolleger tidligst kommer i gang med de nye muligheder efter et generationsskifte.
»Det er en anden måde at handle på, hvor vi ikke er så gode – mig selv inklusive. Fortjenesten ligger i dag i tillægsprodukter. Det ved de i enhver støvsuger forretning, hvor du ikke kan komme ud uden du har fået tilbudt at købe en ekstra forsikring og et års udvidet garanti,« siger Jan Grye Pedersen.