Google frister Microsoft-kunder

Forhandleren Appspeople kaprer erhvervskunder til GoogleApps med løfter om store besparelser.

Samtidig med at Google-sælgere løber potentielle erhvervskunder på dørene, lokker søgegiganten nu med let og smertefri migrering af data direkte fra eksisterende Microsoft-systemer og over til GoogleApps.

Midt i marts lancerede Google i USA et »Migration for Microsoft«-værktøj, og dermed lægger Google nu op til åben krig om erhvervskundernes kontorløsninger.

På det danske marked har Google i godt et år arbejdet hårdt på at skaffe kunder til sin kontorpakke. Det sker enten direkte fra Googles eget salgsteam eller via en eksklusiv kreds af partnere, som mere eller mindre har specialiseret sig i at sælge Google-løsninger.

Hos forhandleren Appspeople har man efter eget udsagn for nylig rundet 1.000 kunder, som nu benytter Google-platformen.

»Vi har i godt et år brugt telemarketing, og vi holder også møder ude hos mulige kunder, hvor vi giver vores bud på, hvordan it-behovet kan dækkes via GoogleApps,« siger direktør Mikkel Vibits, som anslår, at kunder kan nedsætte deres omkostninger med op til 75 procent i forhold til en eksisterende løsning.

Appspeople har i øjeblikket fem Google-certificerede sælgere, som arbejder direkte med at skaffe nye kunder.

Parallelt hermed arbejder Appspeople også med salgsleads, som Google stiller til rådighed. En af de kunder, som ifølge Mikkel Vibits er skaffet ad den kanal, er Berlingske Media, som for nylig annoncerede, at man gik over til Google.

Den danske chef for Google Enterprise, Jesper Ritsmer Stormholt, fortæller, at Google i halvandet år har arbejdet med et partnerprogram, som henvender sig til alle kundesegmenter på erhvervsmarkedet.

Han bekræfter, at Google udover salget via partnere også selv tager kontakt til mulige kunder. På den måde har Google opbygget, hvad han betegner som en »pæn base« af forhandlere.

»Vi har et mål om at komme til at tale med mange kunder. Det kan ske online, via telemarketing eller ved at vi møder dem ude i virksomhederne. Men det er en løbende aktivitet, som med tiden har gjort os mere synlige i markedet,« siger Jesper Ritsmer Stormholt, som dog ikke ønsker at fortælle om bemandingen af Googles salgsteam.

Microsoft: Flytning er en følsom sag

Hos Microsoft Danmark siger chefen for SMB-salget, Christian Ringheim, at man naturligvis følge med i, hvordan konkurrenten gebærder sig.

»Vi tager alle vores konkurrenter seriøst og vi har da også bemærket, at Google især i den lave ende af markedet rekrutterer forhandlere og tager fat i virksomhederne for at få dem over på GoogleApps,« siger han.

Christian Ringheim vurderer dog, at eksisterende Microsoft-kunder vil være varsomme med at migrere deres data til andre løsninger.

»Det er en følsom sag at flytte sin it-løsning på den måde,« som han udtryker det.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly