Ny tid for mobiltelefonien

Teleanalytiker John Strand vurderer, at de it-forhandlere, der kan kombinere it med telefoni får en gylden fremtid, mens den klassiske mobilforhandler går en svær tid i møde.

Telia meldte tidligere på uge ud, at de vil sælge deres nye løsning Easy Box, der kombinerer bærbare pc'er, bredbånd, mobiltelefoner og live-hosting, gennem lokale it-forhandlere. Dermed går Telia samme vej, som flere andre teleudbydere, der for tiden prøver kræfter med at sælge gennem kanalen.

»De klassiske mobilforhandleres storhedstid er overstået og de vil få det svært, mens de it-forhandlere, der formår at tage mobiltelefonien ind går en storhedstid i møde, siger teleanalytiker John Strand.

Ifølge John Strand, prøvede Telia selv at gå direkte, men fandt ud af, at det er svært at sælge et produkt, der er en blanding af hardware og telefoni. Det er danskerne ikke van til,« mener han.

»Det er samtidig en vurdering af, hvad det koster for operatørerne at få en ordre. Mange mobiloperatører bruger dobbelt så mange penge på at skaffe kunder, som på at lave netværk,« siger John Strand.

Derfor er forhandlerne en oplagt mulighed.

»Forhandlerne er en mere kosteffektiv distributionskanal, end operatørens egne forretninger,« konstaterer John Strand.

Han forklarer, at mobiloperatørerne fokuserer på tre ting: distrubutions omkostninger, distrubutør loyalitet og volumen - mængden af kunder de kan få ind. Dermed er de ligeglade med, om det er egne forhandlere eller ej. Det handler om, hvem kan producere en kunde og en omsætningskrone billigst.

»Hvis forhandlerne kan levere den mængde kunder, der skal til for at nå den kritiske masse, så har de deres eksistens berettigelse.«


Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S