Børnerettede Apps på iPhone foruroliger USA

Apples in-app betalinger, som kan løbe løbsk hos småbørn, får de amerikanske konkurrencemyndigheder på stikkerne.

Det er et potentielt problem, at børn nemt og ubesværet kan bruge for tusindvis af kroner i spil på deres gadgets gennem in-app betalinger.

Det mener de amerikanske konkurrencemyndigheder, der nu vil analysere, hvordan firmaer markedsfører og sælger varer i apps via eksempelvis Apples iTunes.

Det skriver Washington Times.

Formanden for Federal Trade Commission, Jon Leibowitz, har i et brev til demokraten Ed Markey fra Repræsentanternes Hus skrevet, at myndigheden er bekymret for, om forbrugerne fuldt ud forstår, hvad de køber på deres iPhones, iPads og iPods, og om de er klar over den reelle pris på de digitale varer.

"Vi deler fuldt ud din bekymring om at kunder, specielt børn, sandsynligvis ikke er i stand til at forstå betydningen af denne form for køb," skriver FTC-formanden til politikeren.

"Jeg forsikrer dig om, at vi nøje vil kigge på industriens nuværende praksis med markedsføring og levering af disse typer applikationer," fortsætter formanden.

I Danmark kom det for nyligt frem, at en seks-årig dreng i løbet af blot 26 minutter købte smurfberries for 10.000 kroner på en iPod Touch. Det skete på en iPod, som moderen havde sat op til at virke sammen med iTunes. Moderen var heldig, da Apple og spiludbyderen per kulance som "en engangsforestilling" valgte at annulere regningen.

Ifølge Pocketgamer har smølfespillet "Smurf Village" også vakt bekymring hos Apple, som angiveligt har kontaktet spiludbyderen Capcom for at få sat en stopper for børns gigaforbrug af digitale bær. Senere afviste Capcom uenigheder med Apple, men oplyste, at der angiveligt skulle være iTunes-ændringer på vej, der gør, at man ikke kan gemme kodeord i lang tid af gangen i en applikation, så man ikke per automatik kan købe digitale varer i en uendelighed.

Læses lige nu

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Souschef til tekniske projekter og arkitektur

    Københavnsområdet

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Digitaliseringsstyrelsen

    Erfaren IT-profil til videreudvikling af MitID

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S