Børnerettede Apps på iPhone foruroliger USA

Apples in-app betalinger, som kan løbe løbsk hos småbørn, får de amerikanske konkurrencemyndigheder på stikkerne.

Det er et potentielt problem, at børn nemt og ubesværet kan bruge for tusindvis af kroner i spil på deres gadgets gennem in-app betalinger.

Det mener de amerikanske konkurrencemyndigheder, der nu vil analysere, hvordan firmaer markedsfører og sælger varer i apps via eksempelvis Apples iTunes.

Det skriver Washington Times.

Formanden for Federal Trade Commission, Jon Leibowitz, har i et brev til demokraten Ed Markey fra Repræsentanternes Hus skrevet, at myndigheden er bekymret for, om forbrugerne fuldt ud forstår, hvad de køber på deres iPhones, iPads og iPods, og om de er klar over den reelle pris på de digitale varer.

"Vi deler fuldt ud din bekymring om at kunder, specielt børn, sandsynligvis ikke er i stand til at forstå betydningen af denne form for køb," skriver FTC-formanden til politikeren.

"Jeg forsikrer dig om, at vi nøje vil kigge på industriens nuværende praksis med markedsføring og levering af disse typer applikationer," fortsætter formanden.

I Danmark kom det for nyligt frem, at en seks-årig dreng i løbet af blot 26 minutter købte smurfberries for 10.000 kroner på en iPod Touch. Det skete på en iPod, som moderen havde sat op til at virke sammen med iTunes. Moderen var heldig, da Apple og spiludbyderen per kulance som "en engangsforestilling" valgte at annulere regningen.

Ifølge Pocketgamer har smølfespillet "Smurf Village" også vakt bekymring hos Apple, som angiveligt har kontaktet spiludbyderen Capcom for at få sat en stopper for børns gigaforbrug af digitale bær. Senere afviste Capcom uenigheder med Apple, men oplyste, at der angiveligt skulle være iTunes-ændringer på vej, der gør, at man ikke kan gemme kodeord i lang tid af gangen i en applikation, så man ikke per automatik kan købe digitale varer i en uendelighed.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S