Populær dansk app går betalingsvejen

Endomondo har nu betalings-app til Android og Blackberry - til gengæld må iPhone vente.

Knap en uge efter at danske Endomondo lancerede deres første betalings-applikation til motionstjenesten, nærmer salget sig de 1000 styks premium-apps til en pris på 22 kroner stykket.

Det forklarer Mette Lykke, medstifter af Endomondo.

"Den har solgt en lille smule mere, end vi havde forventet," siger Mette Lykke til CRNs søstermedie ComON.

Samtidig går der rygter om, at firmaet nu har en ny investor på plads. Endomondo har allerede mindre investorer, blandt andet tidligere elite-sportsfolk, men firma-ledelsen sagde i sidste årsregnskab fra september, at en ny investor skulle være på plads inden udgangen af i år. Mette Lykke vil dog ikke kommentere rygterne om den nye investor.

De 1000 styks er et lille antal i forhold til de næsten 1,5 million gratis-apps, som Endomondo-brugere verden over indtil videre har hentet. Endomondo barsler med en ny gratis-version, som indeholder reklamer for betalings-versionen. Den nye app vil vise, hvilke funktioner en premium-udgave har, men kunden vil ikke kunne bruge funktionerne uden at betale. Dermed bliver den populære og højt-ratede gratis-app et udstillingsvindue for betalingsversionen.

Premium-udgaven findes indtil videre til Android og Blackberry. Hvor andre firmaer først har kastet sig over iPhone, så gav den prioritet ikke mening for de danske endos. iPhone-brugere må vente til januar med at få en betalingsversion.

Andre kaster sig over iPhone først, så siden Android, Symbian, og hvad vi ellers har. Hvorfor har I ikke satset på iPhone først?

"Det har vi ikke, fordi det ikke er den platform, vi får flest download på. Vi har valgt, at de første skal være dem, hvor vi er størst på, og det er ikke iPhone," siger Mette Lykke.

Hun vurderer, at da Endomondo kom på iPhone, havde andre konkurrenter allerede tilgængelige apps på platformen og havde derfor taget en del af markedet. På Android og Blackberry havde Endomondo til gengæld mere plads at lege på, fordi der ikke var så mange alternativer til den danske motions-app. Endomondo har dog ambitioner om at vokse på iPhone og har netop i weekenden fået frigivet en ny gratis-app til iPhone med nyt design og nye funktionaliteter.

Når det kommer til Android, har det også hjulpet, at applikationen har været "featured" og derfor én af 20 applikationer, som Google gratis viste i Android Market.

"Det betyder, at vi får fire-fem gange så mange downloads som ellers," forklarer Mette Lykke.

Endomondo var blandt de lidt mere end 30 danske it-iværksætterfirmaer, der var indstillet til at deltage i konkurrencen ComON Tech Guld. Firmaet landede dog ikke blandt de 10 firmaer i finalen, blandt andet fordi det stadig var usikkert, hvordan de skulle tjene penge på deres gratis tjenester og dermed hente penge hjem til investorerne.

De sidste tre år har firmaet haft underskud, men i 2011 har Endomondo planer om at nå break even, forklarer Mette Lykke. Pengene skal tjenes på premium-applikationer, salg af sports-udstyr i shoppen, salg af tjenester til firmaer (holdkonkurrencer oa.). Derudover har Endomondo planer om at indføre et premium-abonnement til hjemmesider, hvor sports-freaks får endnu flere tjenester.

"Alt, der er gratis i dag, bliver ved med at være gratis. Det er kun nye ting, der er dedikeret til entusiasten, der koster," fortæller Mette Lykke.

Hun kan ikke fortælle, hvor Endomondo skal hente flest penge hjem, men hun mener, at shoppen har et stort potentiale, hvis virksomheder begynder at købe sportstøj til medarbejderne gennem Endomondo.

"Det er naturligt, hvis medarbejderne i forvejen bruger vores service til trackingen, og dermed kan webshoppen potentielt blive vældigt stor," mener Mette Lykke.

Mere om samme emne

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef til Datacenter Infrastruktur og Compute i Karup, Aalborg eller København

Københavnsområdet

Erhvervsakademi København

Specialist med fokus på GDPR og informationssikkerhed (fuldtid)

Københavnsområdet

Erhvervsakademi Aarhus

Underviser til datamatikeruddannelsen

Midtjylland

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly