Salgsbutikken slæber kunde i retten

Onlineforhandler vil ikke acceptere at komme på Forbrugerklagenævnets sorte liste. Nu har Salgsbutikken taget kunden i byretten.

Thomas Schaltz fra onlineforhandlerene Salgsbutikken i Roskilde vil nu kræve rettens ord for, at der intet var i vejen med den mobiltelefon, som han for flere år siden solgte til en kunde. Telefonen, en Samsung E720, blev ifølge kunden beskadiget undervejs i posten, og efter fire uger opstod en ridse i skærmen.

Modsat påstår Salgsbutikkens Thomas Schaltz, at kunden selv har skadet mobiltelefonen ved et uheld. Hvis skaden var opstået i forsendelsen, ville det kunne ses på telefonen allerede da kunden modtog den, forklarer han.

»Det er ikke sandsynligt, at ridsen var en latent skade,« siger Thomas Schaltz.

For to uger siden offentliggjorte nævnet sin afgørelse, der gik imod Salgsbutikken. Nu har Thomas Schaltz stævnet kunden ved retten i Nykøbing Falster med krav om, at kunden anerkender, at telefonen var i orden, da hun modtog den.

Hvis kunden taber sagen, vil hun selv skulle betale sagsomkostninger til retten, forklarer Thomas Schaltz.

»Det er ærgerligt for kunden, hvis hun skal betale, men for mig er det en principsag,« forklarer Thomas Schaltz, der selv vil føre sagen ved retten uden advokat.

»Jeg kan lige så godt gøre det selv, for jeg er inde i lovgivningen,« lyder det fra Salgsbutikkens direktør.

Mens sagen bliver behandlet af byretten er Salgsbutikken fjernet fra Forbrugerklagenævnets firmatjek-liste. Det er sjældent, at en virksomhed er så utilfreds med Forbrugerklagenævnets afgørelser, at den tager afgørelsen i retten. Årligt drejer det sig om under 10 sager, hvor kunden bliver stævnet af en forhandler i en firmatjek-sag. Det oplyser fuldmægtig Henrik Lundgaard Sedenmark fra Forbrugerstyrelsen. Til sammenligning har Forbrugerstyrelsen i år offentliggjort hele 193 afgørelser i tvister mellem kunder og forhandlere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere