Salgsbutikken slæber kunde i retten

Onlineforhandler vil ikke acceptere at komme på Forbrugerklagenævnets sorte liste. Nu har Salgsbutikken taget kunden i byretten.

Thomas Schaltz fra onlineforhandlerene Salgsbutikken i Roskilde vil nu kræve rettens ord for, at der intet var i vejen med den mobiltelefon, som han for flere år siden solgte til en kunde. Telefonen, en Samsung E720, blev ifølge kunden beskadiget undervejs i posten, og efter fire uger opstod en ridse i skærmen.

Modsat påstår Salgsbutikkens Thomas Schaltz, at kunden selv har skadet mobiltelefonen ved et uheld. Hvis skaden var opstået i forsendelsen, ville det kunne ses på telefonen allerede da kunden modtog den, forklarer han.

»Det er ikke sandsynligt, at ridsen var en latent skade,« siger Thomas Schaltz.

For to uger siden offentliggjorte nævnet sin afgørelse, der gik imod Salgsbutikken. Nu har Thomas Schaltz stævnet kunden ved retten i Nykøbing Falster med krav om, at kunden anerkender, at telefonen var i orden, da hun modtog den.

Hvis kunden taber sagen, vil hun selv skulle betale sagsomkostninger til retten, forklarer Thomas Schaltz.

»Det er ærgerligt for kunden, hvis hun skal betale, men for mig er det en principsag,« forklarer Thomas Schaltz, der selv vil føre sagen ved retten uden advokat.

»Jeg kan lige så godt gøre det selv, for jeg er inde i lovgivningen,« lyder det fra Salgsbutikkens direktør.

Mens sagen bliver behandlet af byretten er Salgsbutikken fjernet fra Forbrugerklagenævnets firmatjek-liste. Det er sjældent, at en virksomhed er så utilfreds med Forbrugerklagenævnets afgørelser, at den tager afgørelsen i retten. Årligt drejer det sig om under 10 sager, hvor kunden bliver stævnet af en forhandler i en firmatjek-sag. Det oplyser fuldmægtig Henrik Lundgaard Sedenmark fra Forbrugerstyrelsen. Til sammenligning har Forbrugerstyrelsen i år offentliggjort hele 193 afgørelser i tvister mellem kunder og forhandlere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere