IDC: Break'n'fix-markedet konsolideres

I en kommende rapport konkluderer analysevirksomheden IDC at break'n'fix-markedets vækst nu er stoppet, og i stedet konsolideres. Markedet domineres af få store spille, men der er også plads til mindre virksomheder i specialiserede nicher.

»Break'n'fix-markedet er et udpræget stordriftsmarked, hvor der kræves en særdeles strømlignet logistik for at kunne tjene penge. Der er ikke stor avance på den enkelte vare, så omkostningerne pr. vare skal nødvendigvis være meget små,« siger senioranalytiker Susanne Arildsen fra IDC.

Den sværm af små break'n'fix-virksomheder, der omgiver de helt store spille, er primært beskæftiget med specialiserede nicher. Det kan for eksempel være med reparation af printere til den grafiske branche, hvor antallet af kyndige reparatører er så lille, at kunderne ikke i så grad fokuserer på hvad omkostningerne er.

Det faldende hardwaresalg kommer break'n'fix-virksomhederne til gode, for efterhånden som maskinparkens alder stiger, øges behovet for reparationer. Sideløbende bliver nyt hardware imidlertid stadig billigere, og det trækker den anden vej, fordi det oftere vil være billigere at købe nyt end at reparere på det gamle.

Halvdelen af de virksomheder, der leverer break'n'fix on-site og på værksted, mistede i 2002 markedsandele, mens fem af de seks største øgede deres andel, og IDC forventer at denne udvikling vil fortsætte i de kommende år. Desuden forventer IDC af fjern-diagnosticering og selv-reparerende udstyr vil blive mere dagligdags begreber over de kommende fem år, og dermed skifter de nødvendige kompetencer også for spillerne i markedet. Fra at være teknikere og have virkelig god fysisk logistik, bliver teknisk service også i højere grad en standardiseret ydelse, der leveres via Internettet.

Mere om samme emne

Netcompany A/S

Software Developer

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

Københavnsområdet

Scantruck A/S

Digitaliseringskonsulent

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse