Trustpilot kritiserer EUs-undersøgelse af netbutikker

En EU-undersøgelse udpeger de tyske netbutikker som de værste i Europa, når det gælder mangelfulde oplysninger til kunderne. Men internet-tjenesten Trustpilot, der måler kundetilfredshed, kommer frem til et helt andet resultat.

EU har kigget på 369 websteders hjemmesider og fundet vildledende eller mangelfulde oplysninger hos mere end halvdelen. Ifølge undersøgelsen er de tyske netbutikker de værste. Der er problemer med vildledende oplysninger om forbrugernes rettigheder, manglende muligheder for at se den samlede pris og manglende kontaktoplysninger om forhandlerne.

Men internet-tjenesten Trustpilot, som samler brugeranmeldelser af netbutikker, kommer frem til et noget andet resultat.

»Ifølge studiet er de tyske netbutikker de værste. Men vi kan dokumentere, baseret på meningen fra over en million adspurgte kunder, at Tyskland faktisk klarer sig rigtigt fornemt. Hvad godt gør det hvis virksomhedens telefonnumre står på siden, hvis de ikke tager den når man ringer?,« siger Peter Mühlmann, der er direktør for Trustpilot.

I Trustpilots rating over kundetilfredsheden hos netbutikkerne ligger Tyskland i top med 88 ud af 100 point, mens USA har 83 ud af 100 og Sverige og Danmark har 82 ud af 100 point. På de efterfølgende pladser i ranglisten kommer Storbritannien, Spanien, Belgien og Italien.
Fælles for disse lande er, at de næsten uden undtagelse klarer sig rigtig dårligt i EU-undersøgelsen. Men selvom EU altså har fundet grund til kritik af mange netbutikker, ligger kundetilfredsheden i top i disse lande.

Tallene viser at politikerne igen tror at de kan lovgive sig ud af alt, og at alt er godt så længe virksomheden overholder en række regler, « siger Peter Mühlmann til CRNs søstersite ComON.

Trustpilot mener, at EU-undersøgelsen kun leverer et ufuldstændigt billede, fordi den udelukkende fokuserer på de informationer, der fremgår af netbutikkernes websted, og ikke tager højde for andre parametre som leveringstider, kundeservice og defekte varer. Ved første øjekast er Danmark blandt de lande, der klarer sig dårligt. Hos 6 ud af 10 undersøgte danske netbutikker fandt man mindre forseelser. Selv om forseelserne hører til småtingsafdelingen, kan de 6 netbutikker se frem til en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden.

Hos Dansk Erhverv henviser man til, at der i forvejen er skrap kontrol og respekt for reglerne.

»I Danmark har vi i forvejen en skrap kontrol og en høj grad af overholdelse. Derfor er det positivt, at undersøgelsen sætter fokus på, om reglerne bliver overholdt, « siger forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen.

Hun mener, at undersøgelsen skal tages med et gran salt.

»Det undrer os eksempelvis, at der slet ikke er fundet nogen fejl hos de undersøgte netsider i Slovenien og i Østrig. Undersøgelsen er foretaget af de nationale myndigheder, og det er ikke klart, om de er foretaget på samme ambitionsniveau, « siger hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere