Distributører i krig om Microsoft-markedet

Actebis og Tech Data er gået i krig om markedsandele på Microsofts OEM-produkter. Krigen er antændt af hullet i markedet efter SMGs konkurs.

De to store distributører Tech Data og Actebis kæmper om markedsandele for Microsofts OEM-software, efter SMG er ude af markedet.

CRN erfarer, at SMG havde 40 procent af markedet for Microsofts OEM-produkter, og med konkursen er den nordjyske distributørs andel af markedet ledigt.

Actebis' Christian Møller Laustsen er sulten efter SMG's marked.

»Vi skal have halvdelen af SMG's markedsandel,« siger Christian Møller Laustsen, Actebis.

Han bliver udfordret af den nye dreng på markedet for Microsofts OEM, Tech Data, der vil skubbe Actebis væk fra førstepladsen, når det gælder markedsandel.

»Vi sigter efter at blive den største OEM-distributør,« siger Tech Datas Peter Åkerwall.

Hos Tech Data fik man i november 2007 de danske rettigheder til direkte salg af Microsofts OEM-software, og softwarechef Peter Åkerwall hævder, at hans markedsandel er fordoblet fra februar til marts.

»Det er gået amok de sidste to måneder, og vi har taget rigtig mange markedsandele fra Actebis,« hævder Peter Åkerwall.

Ovre hos distributøren Actebis følger man med i priskrigen. Selvom priserne i høj grad følger dollarkursen, fortæller Actebis' Christian Møller Laustsen, at hans priser overfor forhandlerne er faldet endnu mere end dollarkursen. Og prisfaldet skyldes, at SMG's exit fra markedet sendte OEM-priserne ned. I SMG's sidste tid, var der en »regulær priskrig« om markedsandele, som blev intensiveret i de sidste 14 dage inden konkursen. Og han fortæller, at kampen om markedsandele forsætter med lave priser.

»Nu skal markedet fordeles« siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S