Artikel top billede

Nordea skal betale 25 millioner til Bridemas konkursbo

Den fire år gamle konkurs i brokeren Bridema kan munde ud i en tocifret millionregning til Nordea.

En dom i Østre Landsret i sidste uge har afgjort en strid mellem konkursboet efter brokeren Bridema og Nordea. Efter dommen står banken nu til at skulle betale godt 25 millioner kroner tilbage til boet. Det oplyser advokat Rune Derno fra kammeradvokaten til CRN.

»Vi har fået medhold i vores krav om tilbagebetaling af godt 19 millioner kroner, og med renter og sagsomkostninger løber regningen til Nordea nu op i et sted mellem 25 og 26 millioner kroner,« siger Rune Derno.

Stridens kerne er et virksomhedspant i Bridema, som Nordea fik et halvt år før brokerens konkurs i april 2007. Efter krakket kunne Nordea trække et større millionbeløb ud af konkursboet for næsen af en række andre kreditorer, som blandt andet omfatter Skat.

Allerede for et år siden fastslog landsretten, at pantet var ulovligt, fordi både ledelsen i Bridema og Nordea var klar over, at Bridema på det tidspunkt for pantudstedelsen var insolvent og på vej mod en konkurs, og med sidste uges dom har landsretten altså nu sat tal på, hvor mange penge Nordea skal levere tilbage til konkursboet.

Nordea har endnu ikke taget stilling til, om man vil anke sagen til Højesteret.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere


Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere