Wupti får 85 millioner fra elkunder

Elselskabet NRGi sender 85 millioner kroner af kundernes penge ind i webbutikken Wupti.

Et overskud fra det østjyske elselskab NRGi bliver nu sendt ind i webbutikken Wupti. Pengene er oparbejdet ved at sælge el til selskabets kunder, Af et overskud på i alt 220 millioner kroner bliver størsteparten udbetalt på en check til kunderne, mens de sidste 85 millioner kroner kommer som et tilgodehavendebevis til Wuptis netbutik.

Sagen vækker undren i Energitilsynet, hvor kontorchef i Energitilsynet, Jan Hansen nu går i gang med at undersøge NRGi's beslutning om at give kunderne deres penge som tilgodebeviser. Han kan umiddelbart ikke svare på, hvorvidt modellen er lovligt eller ej. Det afhænger af, om overskuddet kommer fra monopolvirksomhed eller fra andre dele af elselskabets aktiviteter. Men som privatperson er Jan Hansen hurtig til at sige, at han ikke kan forstå, hvorfor elkunderne skal handle i en bestemt butik.

»Det her lyder ikke særlig morsomt for forbrugerne,« siger Jan Hansen Energitilsynet.

Selv om det muligvis er lovligt i følge Elforsyningsloven, er det et åbent spørgsmål, om det kan være en overtrædelse af andre regler under Konkurrencestyrelsen, eller om beslutningen følger de almindelige forbrugerregler.

Ifølge informationschef i NRGi, Per Svendsen er det NRGi's repræsentantskab, der har besluttet at give de 85 millioner som et tilgodebevis til Wupti. Han forklarer, at valget af Wupti skete, fordi det ville være meget vanskeligt at administrere en aftale med flere butikker. Når valget faldt på Wupti, skyldes det både, at NRGi ejer 51 procent af Wupti, og fordi det har været nemmest at få administrationen til at fungere med en butik, man kendte på forhånd.

»Vi har ikke noget imod andre butikker, men skal også have praktikken til at fungere,« siger Per Svendsen.

Wupti er delvis eget af elselskabet, der sidder på 51 procent af aktierne, mens to private investorer sidder på resten. I følge NRGi's 2006-regnskab, brugte Wupti otte millioner kroner i webbutikkens første otte uger i 2006. Dertil er der formentligt brugt omkring 20 millioner kroner på markedsføring. Når NRGis kunder i starten af 2008 får deres tilgodebevis, kan Wupti se frem til at få op til 85 millioner kroner i ekstra omsætning fra elkunderne.

Det mener Poul Thyregod fra konkurrenten Happii.dk er en voldsom stor saltvands indsprøjtning af få. Han vil nu gå ind i sagen, uanset om det er Energitilsynet eller en anden myndighed, der kan reagere overfor NRGi, så kunder kan få alle deres penge udbetalt.

»De 85 millioner kroner er noget af en julegave at få for Wupti, for det er ikke sikkert, at kunderne har lyst at handle i deres butik. Når NRGi gør sådan, er det fordi de prøver at feje et dårligt resultat under gulvtæppet. Jeg vil tage fat i de relevante tilsynsmyndigheder, fordi det er lovpligtigt at give pengene tilbage til kunderne,« siger Poul Thyregod, Happii.dk

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension