Tinglysningen lanceret med massevis af kendte fejl

Allerede da tinglysningen blev lanceret, vidste Domstolsstyrelsen, at systemet havde fejl. Siden er 1.500 fejl blevet indrapporteret. Især den del af tinglysningen, der ikke blev testet, er ramt af fejl.

Nu viser det sig, at Domstolsstyrelsen lancerede tinglysningen sidste år, selv om styrelsen var klar over, at der var fejl ved systemet. Domstolsstyrelsen var klar over, at der var 17 vigtige fejl ved systemet som endnu ikke var løst. Det oplyser justitsminister Lars Barfoed (K) til Socialdemokraternes Benny Engelbrecht. Kategorien vigtige fejl er den næsthøjeste kategori af fejl. Den eneste fejltype der er værre, er de absolut kritiske fejl.

Dermed har skandalen om den digitale tinglysning har nået et nyt niveau.Domstolsstyrelsen har nemlig hele tiden påstået, at lanceringen af den digitale tinglysning er en succes, og at selve systemet fungerer.

1500 rapporterede fejl

Men de 17 kendte vigtige fejl er kun toppen af isbjerget. Styrelsen var også bekendt med en lang række mindre vigtige fejl, og siden systemet blev lanceret og frem til 4. marts i år er der blevet indrapporteret ikke færre end 1500 fejl, oplyser justitsministeren. Mens der altid vil forekomme fejl ved store it-systemet, så er fejlene i dette tilfælde langt mere alvorlige, fordi Domstolsstyrelsen sparede en helt afgørende brugertest af portalen tinglysningen.dk væk inden systemet blev lanceret. Mange af de indrapporterede fejl drejer sig netop om den portal som ejendomsmæglere og advokater bruger og som ikke blev testet.

»De mange fejl i tinglysningssystemet understreger blot at systemet blev igangsat for tidligt og at det ikke blev testet tilstrækkeligt. De penge der er blevet sparet på at springe tests over, er så rigeligt sat til og betalt af almindelige danskere. Når justitsministeren afviser, at der var fejl, minder det mest af alt om Komiske Ali,« siger Socialdemokraternes Benny Engelbrecht til CRN's søstersite ComON.

En betydelig del af de indrapporterede 1500 fejl er i kategorien Høj Prioritet. Der er også en del fejl i kategorien "Kritisk". Fejlene dækker blandt andet over tinglysninger, der ikke bliver registreret, søgefunktion der ikke virker, dokumenter der forsvinder, adresser der ikke bliver registreret og lange svartider. Domstolsstyrelsen understreger, at ikke alle fejlrapporteringer behøver at dække over en reel fejl.

Nye fejl

Men fejlene stopper ikke her. Så sent som i dag, har ComON modtaget en mailkorrespondance mellem en ejendomsmægler og Tinglysningsretten, hvor Tinglysningsretten erkender, at der er nye fejl. Den seneste fejl betyder, at indscanningssystemet af de fuldmagter som advokater og ejendomsmæglere anvender giver et forkert autosvar som kvittering for registrering af indsendte fuldmagter. I mailen skriver Tinglysningsretten:

»Vi er opmærksomme på, at indscanning af fuldmagter dags dato giver Dem et forkert autosvar som kvittering for registrering af indsendte fuldmagter. Fejlen er meldt til CSC og vi håber at fejlen bliver rettet snarest.«

Dermed kan ejendomsmæglerne ikke være sikre på om fuldmagterne er registreret korrekt.

1477 sager forsinket i fem måneder

Justitsminister Lars Barfoed oplyser, at af de mange tusinde sager der er blevet forsinket i tinglysningssystemet stammer ikke færre end 1477 helt tilbage fra oktober sidste år. Det vil sige, at 1477 almindelige danskere og selvstændige har sager i systemet der er over fem måneder forsinket.

Kammeradvokaten er ved at undersøge om Domstolsstyrelsen og regeringen har et erstatningsansvar overfor de tusinder af danskere, der har mister millioner af kroner på tinglysningssystemet. Det afgørende for om de kan få erstatning er om Kammeradvokaten mener, at Domstolsstyrelsen og regeringen bærer skylden for at almindelige danskere har tabt formuer.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly