Temperaturen mellem Xerox og dens store københavnske forhandler, det tidligere Asger Jensby-ejede kopiforhandler, Digital House har ifølge Xerox været for nedadgående siden vinter, og Xerox er derfor ikke trist over, at Digital House nu endeligt vil droppe Xerox-salget.
Digital House har tidligere været en større Xerox-forhandler med en samlet omsætning, der efter eget udsagn har været på over 100 millioner kroner. Men Xerox hævder, at det er længe siden, at man har solgt varer i den størrelsesorden gennem Digital House.
»Vi opsagde aftalen med Digital House tilbage i februar, og sandheden er den, at de stort set ikke har solgt noget Xerox i de seneste mange måneder,« siger Xerox’ administrerende direktør Steen Graugaard Larsen.
Han fortæller, at Xerox opsagde aftalen, fordi Digital House havde valgte at udvide deres salg med HP-produkter, og derfor ville Xerox ikke længere have en såkaldt monobrand-aftale med forhandleren. I stedet fortsatte samhandlen på en multibrand-aftale, hvor priser og betingelser var dårligere.
Steen Graugaard Larsen har siden brugt tiden på at forbedrede et modtræk mod Canons overtagelse af Digital House.
»Vi står på beddingen til at lancere en ny forhandler i Storkøbenhavn senere i år, der vil matche det antal medarbejdere, der var på Digital Houses Xerox-account,« siger Steen Graugaard Larsen, der dog endnu ikke vil komme med yderligere detaljer om den ny i Xerox-familien.