Prosa vil ramme CSC, hvor det gør ondt

Kunder bliver ramt af konflikt om løn - nogle projekter kører på lavere blus.

Da CSC i går lockoutede 120 medarbejdere, ramte det samtidig udviklingsprojekter hos CSC. Til gengæld vil al drift fortsætte som hidtil. Det betyder altså, at Politi, SKAT og alle de andre offentlige it-systemer, som CSC står bag, kører som hidtil. Til gengæld risikerer CSC, at udviklingsprojekter - som eksempelvis dét SAP-projekt til en halv milliard kroner, som SKAT har lagt hos mastodonten - bliver ramt.

Adm. direktør for CSC Danmark, Carsten Lind, erkender, at virksomhedens udviklingsprojekter må gå ned i blus.

"Vi har en fast dialog med kunderne, og man kan forestille sig, at der er nogle funktioner, der kører mindre intensivt, end de gør lige nu," siger Carsten Lind.

Carsten Lind afviser dog at fortælle, hvilke kunder CSC har en dialog kørende med om de eventuelle konsekvenser af lockouten. Han vil heller ikke fortælle, hvordan dialogen foregår.

Hvad arbejder de 120 lockoutede ansatte med?

"Altså, det har jeg ingen kommentarer til i detaljer," svarer Carsten Lind.

Han understreger, at de 120 medarbejdere blot er en mindre del af de 2400 ansatte, som CSC har i Danmark. Han slår dog fast, at CSC har lavet en aftale med fagforeningen PROSA, så kritiske it-systemer ikke pludselig svigter, fordi kernemedarbejdere i driften sidder derhjemme på deres hænder.

"I relation til kørende systemer, så har det ikke noget betydning, for der har vi en fredsaftale," forklarer Carsten Lind.

Hvis der ikke bliver fundet en løsning på konflikten snart, kan det dog ramme CSC-projekter meget hårdere end lockouten. Prosa vil varsle en strejke, som kan omfatte langt flere medarbejdere. Næstformand Hanne Lykke Jespersen fra Prosa forklarer, at 1000 ansatte ved CSC er medlemmer af fagforeningen. Af disse er 700 ansat under den konfliktramte overenskomst. Der er dog en regel om, at kun halvdelen må strejke. Derfor er maksimum-antallet 350 strejkende. Men tallet kan blive endnu lavere.

"Men det bliver et mindre tal. Vi vil heller ramme hårdt og præcist end bredt," siger Hanne Lykke Jespersen.

Hvad vil det sige at ramme hårdt?

"Det er, så det gør ondt. Det handler om, at det også rammer kunder. Det er ikke fordi, at vi gerne vil ramme kunderne, men at vi gerne vil have løst konflikten så hurtigt som muligt," siger Hanne Lykke Jespersen.

Driften kan dog ikke røres, fastslår hun.

"Så det er meget udviklingsopgaver. Det er klart, at der er ting, der er under udvikling og som er vigtige at få lavet. Man rammer ikke noget, der er ligegyldigt," siger Hanne Lykke Jespersen.

SKAT er en af CSC's store kunder, som har lagt en vigtig udviklingsopgave hos CSC. Hanne Lykke Jespersen kan ikke fortælle, hvilke kunder der vil blive ramt af strejken - og om det er deres mål, at en eventuel minister skal forholde sig til den. Men hun siger, at en strejke også skal ramme, så der bliver lagt mærke til den bredt og af mange.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS