Uklar strategi hos Lenovo

Lenovos forhandlere og it-branchen efterlyser en klarere udmelding fra Lenovo om hvad virksomheden egentlig vil på det danske marked. Direktøren melder hus forbi.

Et år efter Lenovos overtog IBMs PC-division, er hvedebrødsdagene for længst overstået. Den kinesiske PC-gigant har måttet opretholde en delikat balancegang mellem at kapitalisere på IBMs stærke brand, og samtidigt opbygge kendskab og efterspørgslen til Lenovos andre produkter.

Men flere forhandlere kritiserer Lenovo for at være for usynlige i kanalen. En af de kritiske forhandlere er den sjællandske partner Kompetera A/S.

»Lenovos konsulent er her jævnligt, og vi har et ganske fornuftigt samarbejde. Men nogle gange føles det lidt som om de bare er her for at vise flaget. Vi har ikke rigtigt mærket de store forandringer fra IBM tiden, bortset fra at de har skiftet farve på deres logo. Jeg savner en klar udmelding om, hvad de kan, og hvad deres langsigtede strategi er,« siger salgsdirektøren for Kompetera Carsten Lindsted.

Hos forhandleren er man glade for Lenovos nye produkter, men ifølge Carsten Lindsted er Lenovo for dårlige til at markedsføre sig selv.

»Det er klart at de har holdt lav profil her i starten, hvor de har haft travlt med at flytte, men de mangler gennemslagskraft, og det er et problem, når de kun kan tilbyde desktops og notebooks.
Jeg har ikke indtryk af Lenovo er det brand, vores kunder taler mest om,« siger Carsten Lindsted.

Læs mere om Lenovos strategi i det trykte blad.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS