Det gjorde forhandleren Gustav Brock imidlertid ikke. Han blev irriteret og forarget. Han så det som en glorificering af Stein Bagger og moralsk forkasteligt på linie med, når rockerikonet Jønke holder foredrag i ungdomsklubber.
Og selv om jeg mener, at der skal være plads til humor i kanalen, er jeg tilbøjelig til at give Gustav Brock ret.
I sig selv er joken fuldstændig banal. Hø, hø. Og det er netop det, der er problemet. For Bagger er ikke banal. Hans svindelnummer og det efterfølgende cirkus, hvor kanalinvestoren Asger Jensby i den grad har fået trukket bukserne ned om benene, er en katastrofe for branchen. Bagger er ikke en, vi skal kanonisere og grine høfligt af. Han er en, vi skal tage afstand fra.
Han svindelnumre klistrer til kanalens image. Og det har vi bestemt ikke brug for – især da ikke midt under en finanskrise.
Derfor er det selvfølgelig ok at grine af Bagger, Jensby og IBM – så længe man holder det til kantine-køen eller i festligt lag. Men hvis man laver en flad joke på Bagger i et nyhedsbrev, så lugter det mest af, at man ikke tager budskabet alvorligt.
Stein Bagger er ikke en joke. Han er derimod en katastrofe for kanalen og dens omdømme. Og vi skal passe på med, at kanonisere ham – som en slags Robin Hood. Og det er faktisk alvorlig ment.