Kreditkrise i kanalen

Nerverne står på højkant i salgskanalen, hvor distributører presser
forhandlerne på kreditbetingelserne. Når likviditeten er i bund, er
ærlighed den bedste medicin, lyder rådet fra en kanalveteran.

It-kanalens finansielle barometer står på storm. Når en forhandler beder om kredit er distributører, kreditforsikringsselskaber og banker tilbageholdende over for at give kredit.

»Det er min helt klare fornemmelse, at hele systemet er gået i bakgear. Kreditbevidstheden er blevet skærpet, og der er en klar tendens til, at leverandørerne i højere grad end tidligere følger vores råd om, hvorvidt man skal give kredit eller ej,« siger direktør Peter Hecht-Hansen fra kreditforsikringsselskabet Euler-Hermes.

Ligesom en række aktører i salgskanalen vurderer han, at kreditgiverne har iført sig livrem og seler for at sikre sig mod tab.

Selvom meget få distributører og forhandlere vil lægge navn til dystre spådomme, er meldingerne fra distributører og forhandlere stort set enslydende. Risikoen for tab gør kreditgiverne nervøse, samtidig med at et stigende antal forhandlere er presset på kreditten.

Seneste eksempel er konkursen hos Ringkøbing-forhandleren Data Team, som blev udløst af bankens nej til en kredit på blot en million kroner.

Kreditkrisen rammer især hårdt på onlinemarkedet, hvor økonomien hos mange mellemstore forhandlere bløder. Men krisen kan risikere at udvikle sig til et blodbad i andre dele af kanalen, lyder vurderingen fra flere sider.

»Vi ser forhandlere, der sælger vores produkter til en pris, som de taber penge på. Og produkterne fra de store distributører bliver der ikke engang tjent en ti-øre på. I stedet for at tjene penge, forsøger forhandlerne at banke likviditeten i vejret. Men det er ikke en sund måde at drive forretning på,« siger en distributør, som ønsker at være anonym, til CRN.

Tidligere nordisk direktør hos distributøren Tech Data, Hans Vitalis, råder forhandlerne til at være ærlige overfor kreditorerne, når det kniber med at overholde betalingsfristerne. Det styrker troværdigheden, når man ringer op og ærligt står ved, at betalingerne ikke falder til tiden, mener han

»Efter sommerferien er distributørerne oppe på mærkerne og er ekstra påpasselige,« siger Hans Vitalis, som fortæller, at distributørerne først og fremmest ser på kundernes evne til at overholde deres betalingsfrister.

»Forhandlerne bliver målt og vejet på, om de betaler til tiden,« siger Hans Vitalis.

To af de største distributører, Tech Data og Actebis, afviser, at der er tale om en dybtgående
krise.

»Det er klart, at den aktuelle udvikling i markedet betyder, at der er virksomheder, der klarer sig knap så godt, men det har indtil nu ikke ført til, at vi har ændret vores kreditpolitik, « siger Carsten Braunschweig, direktør i Tech Data.

Heller ikke hos Actebis ser man ifølge nordisk salgsdirektør Ole Eklund tegn på en kreditkrise.

»Mange forhandlere har oplevet juli og august som svagere end forventet, men situationen er ikke meget anderledes end for tre-fire måneder siden. Naturligvis kigger vi på de enkelte forhandlere, men der er ingen byge af nedjusteringer af kreditterne.« siger Ole Eklund.

Læs mere om kreditkrisen i den trykte udgave af CRN, som udkommer i dag.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S