Finansierer Linux-version med reklamer

Franske Mandrake tilbyder nu, at annoncører kan købe sig til reklameplads i den næste version af firmaets gratis Linux-distribution. Den kommende version 9.2 af Mandrake Linux skal finansieres ved at sælge store annoncer på 556 x 303 pixels, som viser under installationen.

Mandrake oplyser, at annoncører også kan købe bogmærker eller selve startsiden i browseren. I stedet for en almindelig screensaver vil Mandrake Linux 9.2 desuden vise reklamesekvenser, når computeren står ubrugt.

I gennemsnit bliver hver version af Linux-distributionen hentet tre millioner gange på nettet og desuden distribueret sammen med bøger og blade, fortæller Mandrake. Prisen for en annonce i operativsystemet starter ved 7000 dollar.

Det norske firma Opera Software anvender allerede en lignende forretningsmodel, hvor firmaets browser dels kan hentes i en gratis reklamefinansieret version og dels i en betalingsversion uden reklamer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere