Ville reputation management gøre Villy til statsminister?

SEO-kritik: Politikerne er forelskede i Facebook og valgplakater, men de glemmer at påvirke Google.

Når vi kører på arbejde, er lygtepælene sølet ind i valgplakater, og når vi logger på Facebook, bliver vi udsat for det samme bombardement af korte politiske budskaber i små annoncer.

Men samme aggressivitet i valgkampen er svær at finde på Google.

Her er nogle af de første søgeresultater på søgeordet "Villy Søvndal" links til videoer, der udstiller hans dårlige engelsk. Søgninger efter "Helle Thorning-Schmidt" bringer sommerens påstand om hendes manglende indsigt i betalingsbalancen helt frem i lyset, og søgninger efter "Lars Løkke Rasmussen" finder omtale af ministeren på Forbryderalbum.dk, der mildt sagt ikke er begejstret for den siddende statsminister.

"Typisk vil folk lede efter mere information om kandidaternes budskaber og politik på Google," siger Henrik Bondtofte, der til daglig arbejder med søgemaskineoptimering og reputation management i firmaet Just-Search.

"Det er forrykt, at politikerne bruger så mange penge på for eksempel Facebook-annoncer. Det er jo gammeldags push-marketing, uden også at være til stede og agere i søgeresultaterne, det er en halv løsning. Men det handler i lige så høj grad om at arbejde proaktivt med sit omdømme, i stedet for at bruge store summer på at fjerne den negative omtale, når uheldet først har været ude".

Men vil det ikke være underligt, hvis en Google-søgning ikke fandt negative holdninger om politikere?

"Det er jo ikke anderledes end i den virkelige verden, hvor politikerne har spindoktorer til at plante budskaber eller at få de mere positive historier frem, der kan flytte fokus fra de negative," siger Henrik Bondtofte.

Cost benefit
Mikkel DeMib Svendsen, der også arbejder med reputation management, mener ikke, at det er et område, som politikerne skal satse alt for hårdt på i valgkampen.

Reputation management handler om at påvirke den dialog, der er i gang. Op til et folketingsvalg er der en meget bred dialog, så der ville jeg ikke lave samme reputation management for en politiker som for en kommerciel virksomhed. De ting, som for eksempel dukker op i forbindelse med Villy og Helle er allerede blevet dækket så bredt og dybt andre steder, at det ikke vil overraske folk at se dem i søgningerne," siger Mikkel DeMib Svendsen.

De kendte fadæser vil ikke skade politikerne i samme grad, som det vil skade en virksomhed, at kunder finder sure anmeldelser fra tidligere kunder, mener Mikkel DeMib.

"Der er også spørgsmålet om cost/benefit. Når det kommer til reputation management skal man passe på ikke at lade sig styre af sin egen forfængelighed. Så hvis en politiker spurgte mig, om han skulle bruge 500.000 kroner på reputation management, så ville jeg nok sige nej."


Det er dér, vælgerne er

Men i Henrik Bondtoftes optik kan det godt betale sig at pudse politikernes image i søgemaskinerne af.

"Lige nu er det de såkaldte swingvoters, der er vigtige. I den gruppe er der rigtig mange unge mennesker, som ikke har fundet deres politiske ståsted endnu. Og unge mennesker er bare meget til stede på mediet Google. Derfor er det uheldigt, at man ikke har mere fokus på Google-resultaterne," siger Henrik Bondtofte.

Men drillerierne af Søvndals engelskkundskaber og påstanden om, at Helle ikke kan tælle, er jo "stærke" historie med mange indgående links. Er det ikke utopi at tro, at man kan udviske de "dårlige" historier fra "googles bevidsthed".

"Man kan ikke fjerne dem, men man kan fremhæve de positive og neutrale ting. Det er bare et spørgsmål om at have et stort nok budget og arbejde målrettet. Det kan altid lade sig gøre at forbedre søgeresultaterne," siger Henrik Bondtofte.

Han mener, at politikerne og deres rådgivere skulle have forberedt sig bedre på valget. For på så kort tid giver det ikke mening at lave reputation management.

I stedet kan de ty til Google Adwords for at få lidt bedre styring af deres eksponering i Google.

"Det et godt redskab, hvis man er lidt sent ude. Med Adwords har du muligheden for at overtage en stor portion af siden med dine resultater og på den måde flytte fokus fra andet indhold. Det er også en god måde at komme i kontakt med de vælgere, der har en anden opfattelse end dig. For eksempel har kun Venstre nogle Adwords-kampagner på "afskaf efterløn". Men der er jo ikke noget i vejen for, at andre partier også køber ind på det ord og fortæller deres politik til folk, der søger information om emnet."


De halter andre steder
Mikkel DeMib Svendsen vil også gerne tilbyde sin net-assistance til politikerne. Bare ikke reputation management.

"Jeg synes, at det i højere grad handler om, at politikerne er dårlige til at komme bredt ud med deres budskaber på nettet. De poster løs på Twitter og Facebook, men de kommenterer sjældent og i værste tilfælde sletter de kritiske kommentar. De går ikke ind andre steder og diskuterer der, hvor folk er," siger Mikkel Demib Svendsen.

For eksempel så han gerne, at politikerne var mere til stede i fora, hvor der bliver stillet spørgsmål ved deres politik. Og så burde politikere også udveksle meninger på nettet, som de gør i forsamlingshuse eller i tv-debatter.

"Generelt bruger politikere stadig nettet til "oppefra og ned"-kommunikation i stedet for at udnytte, at nettet er en platform, der går på tværs. Det er et langt større problem."
 




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Software defined WAN

En ny generation af WAN er opstået, hvor optimering, automatisering og synlighed er kritiske faktorer for en samlet løsning. På denne How To får du overblik over fordelene ved SD-WAN - og du får indblik i, hvordan du hurtigst og nemmest når i mål med implementering af SD-WAN.

12. december 2018 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2.0

Anvendelsen af digital teknologi i virksomheder er under en radikal transformation. Det kan du få fuld indsigt i på denne unikke konference hvor vi sætter fuldt fokus på den afgørende digitaliseringsledelse.

18. december 2018 | Læs mere


ESDH / ECM - Optimal og effektiv data- og dokumenthåndtering

Med ECM kan indsamle, tilgå og styre informationer på tværs af virksomhedens systemer. Du får overblikket over alt fra dokumenter, video- og lydfiler til mails og andet indhold gennem hele livscyklussen. Få inspiration til din egen ECM-løsning, til hvordan du sikrer høj datakvalitet på tværs i organisationen og hvordan du tænker ESDH/ECM ind i hele den digitale arbejdsplads.

23. januar 2019 | Læs mere






Premium
TDC hyrer ny it-sikkerhedschef: Kommer fra top-stilling i dansk butikskæde
TDC ansætter Flying Tigers sikkerhedschef til TDC Group, som ny business information security officer efter to år, som sikkerhedsansvarlig hos den danske butikskæde.
Computerworld
Gratis wifi på vej i 15 danske byer: Disse danske byer bliver del af europæisk wifi-initiativ
Femten danske byer er blevet udvalgt til at deltage i et EU-initiativ, der betyder, at borger og turister i byerne i løbet af de kommende år vil få adgang til gratis wifi.
CIO
Tag med på Computerworlds store lederkonference og mød de danske top-CIO'er, som bygger de nye it-afdelinger
Anvendelsen af digital teknologi og organiseringen af it-afdelinger er under radikal transformation. På konferencen Digitaliseringsledelse 2.0 kan du møde de CIO'er fra Bankdata, Adform og Rockwool, som står i spidsen for teknologi-adoptionen.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Fire trin til øget cybersikkerhed på den digitale arbejdsplads
Organisationer af enhver størrelse er i konstant risiko for at blive udsat for cyberangreb, som potentielt kan ende med at koste millioner af kroner. I de kommende år vil reguleringer, som den nye EU-persondataforordning, kunne straffe virksomheder med gigantiske bøder, for utilstrækkelig sikring af deres systemer og data. Hvordan dette kan undgås, kan du læse mere om i dette whitepaper.