Ville reputation management gøre Villy til statsminister?

SEO-kritik: Politikerne er forelskede i Facebook og valgplakater, men de glemmer at påvirke Google.

Når vi kører på arbejde, er lygtepælene sølet ind i valgplakater, og når vi logger på Facebook, bliver vi udsat for det samme bombardement af korte politiske budskaber i små annoncer.

Men samme aggressivitet i valgkampen er svær at finde på Google.

Her er nogle af de første søgeresultater på søgeordet "Villy Søvndal" links til videoer, der udstiller hans dårlige engelsk. Søgninger efter "Helle Thorning-Schmidt" bringer sommerens påstand om hendes manglende indsigt i betalingsbalancen helt frem i lyset, og søgninger efter "Lars Løkke Rasmussen" finder omtale af ministeren på Forbryderalbum.dk, der mildt sagt ikke er begejstret for den siddende statsminister.

"Typisk vil folk lede efter mere information om kandidaternes budskaber og politik på Google," siger Henrik Bondtofte, der til daglig arbejder med søgemaskineoptimering og reputation management i firmaet Just-Search.

"Det er forrykt, at politikerne bruger så mange penge på for eksempel Facebook-annoncer. Det er jo gammeldags push-marketing, uden også at være til stede og agere i søgeresultaterne, det er en halv løsning. Men det handler i lige så høj grad om at arbejde proaktivt med sit omdømme, i stedet for at bruge store summer på at fjerne den negative omtale, når uheldet først har været ude".

Men vil det ikke være underligt, hvis en Google-søgning ikke fandt negative holdninger om politikere?

"Det er jo ikke anderledes end i den virkelige verden, hvor politikerne har spindoktorer til at plante budskaber eller at få de mere positive historier frem, der kan flytte fokus fra de negative," siger Henrik Bondtofte.

Cost benefit
Mikkel DeMib Svendsen, der også arbejder med reputation management, mener ikke, at det er et område, som politikerne skal satse alt for hårdt på i valgkampen.

Reputation management handler om at påvirke den dialog, der er i gang. Op til et folketingsvalg er der en meget bred dialog, så der ville jeg ikke lave samme reputation management for en politiker som for en kommerciel virksomhed. De ting, som for eksempel dukker op i forbindelse med Villy og Helle er allerede blevet dækket så bredt og dybt andre steder, at det ikke vil overraske folk at se dem i søgningerne," siger Mikkel DeMib Svendsen.

De kendte fadæser vil ikke skade politikerne i samme grad, som det vil skade en virksomhed, at kunder finder sure anmeldelser fra tidligere kunder, mener Mikkel DeMib.

"Der er også spørgsmålet om cost/benefit. Når det kommer til reputation management skal man passe på ikke at lade sig styre af sin egen forfængelighed. Så hvis en politiker spurgte mig, om han skulle bruge 500.000 kroner på reputation management, så ville jeg nok sige nej."


Det er dér, vælgerne er

Men i Henrik Bondtoftes optik kan det godt betale sig at pudse politikernes image i søgemaskinerne af.

"Lige nu er det de såkaldte swingvoters, der er vigtige. I den gruppe er der rigtig mange unge mennesker, som ikke har fundet deres politiske ståsted endnu. Og unge mennesker er bare meget til stede på mediet Google. Derfor er det uheldigt, at man ikke har mere fokus på Google-resultaterne," siger Henrik Bondtofte.

Men drillerierne af Søvndals engelskkundskaber og påstanden om, at Helle ikke kan tælle, er jo "stærke" historie med mange indgående links. Er det ikke utopi at tro, at man kan udviske de "dårlige" historier fra "googles bevidsthed".

"Man kan ikke fjerne dem, men man kan fremhæve de positive og neutrale ting. Det er bare et spørgsmål om at have et stort nok budget og arbejde målrettet. Det kan altid lade sig gøre at forbedre søgeresultaterne," siger Henrik Bondtofte.

Han mener, at politikerne og deres rådgivere skulle have forberedt sig bedre på valget. For på så kort tid giver det ikke mening at lave reputation management.

I stedet kan de ty til Google Adwords for at få lidt bedre styring af deres eksponering i Google.

"Det et godt redskab, hvis man er lidt sent ude. Med Adwords har du muligheden for at overtage en stor portion af siden med dine resultater og på den måde flytte fokus fra andet indhold. Det er også en god måde at komme i kontakt med de vælgere, der har en anden opfattelse end dig. For eksempel har kun Venstre nogle Adwords-kampagner på "afskaf efterløn". Men der er jo ikke noget i vejen for, at andre partier også køber ind på det ord og fortæller deres politik til folk, der søger information om emnet."


De halter andre steder
Mikkel DeMib Svendsen vil også gerne tilbyde sin net-assistance til politikerne. Bare ikke reputation management.

"Jeg synes, at det i højere grad handler om, at politikerne er dårlige til at komme bredt ud med deres budskaber på nettet. De poster løs på Twitter og Facebook, men de kommenterer sjældent og i værste tilfælde sletter de kritiske kommentar. De går ikke ind andre steder og diskuterer der, hvor folk er," siger Mikkel Demib Svendsen.

For eksempel så han gerne, at politikerne var mere til stede i fora, hvor der bliver stillet spørgsmål ved deres politik. Og så burde politikere også udveksle meninger på nettet, som de gør i forsamlingshuse eller i tv-debatter.

"Generelt bruger politikere stadig nettet til "oppefra og ned"-kommunikation i stedet for at udnytte, at nettet er en platform, der går på tværs. Det er et langt større problem."
 






Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Business Tech Event: Kunstig intelligens som konkurrenceparameter - fra teknologi til etik

Kunstig intelligens og machine learning åbner op for utallige nye muligheder for virksomheder, borgere og samfund – men hvordan udnytter man teknologien til at skabe konkurrence fordele, og hvordan sikrer man sig, at teknologien udnyttes etisk ansvarligt? Hør blandt andet hvordan Vestas arbejder med kunstig intelligence.

25. august 2020 | Læs mere


Introduktion til AI – kom rigtigt fra start og drag fordel af kunstig intelligens

På dette digitale HowTo seminar får du en stribe eksempler på, hvordan AI kan hjælpe dig med at løse opgaver og skabe indsigt i din forretning. Tilmeld dig og få inspiration til at komme i gang med AI baseret på konkrete input og erfaringer.

27. august 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Michael Zink har væltet sig i jobtilbud efter Salesforce-afsked: "Jeg blev selv overrasket over mængden af tilbud, jeg fik"
Interview: Efter Michael Zink forlod Salesforce, er han blevet bestormet med jobtilbud. Tilbudsregnen - som inkluderer tilbud verdens største it-virksomheder - har været så voldsom, at Michael Zink, nu udskyder sit kommende bogprojekt i fem år. I stedet dedikerer han de næste fem år til en fremadstormende tysk software-virksomhed. Læs her hvorfor.
Computerworld
Trump kræver pludselig ‘en masse penge’ for at godkende Microsofts køb af TikTok
Præsident Donald Trump siger, at USA skal have ‘en masse penge’, hvis Microsoft skal have grønt lys til at købe kinesiske TikTok. Kina truer med at svare igen.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Når du skal designe, udvikle og implementere dokumenter i Dynamics 365
I dette whitepaper får du et overblik over de forskellige muligheder, der findes, når du skal designe, udvikle og implementere eksterne ERP-dokumenter i Dynamics 365 for Finance and Operations. I dokumentet kan du blandt andet se en sammenligning mellem Lasernet og en række andre løsninger. Bag whitepaperet står Tabellae, der over de seneste ni år har arbejdet med mere end 500 ERP-projekter og som har stor indsigt i Lasernet Output Management-systemet fra Formpipe Software.