Ville reputation management gøre Villy til statsminister?

SEO-kritik: Politikerne er forelskede i Facebook og valgplakater, men de glemmer at påvirke Google.

Når vi kører på arbejde, er lygtepælene sølet ind i valgplakater, og når vi logger på Facebook, bliver vi udsat for det samme bombardement af korte politiske budskaber i små annoncer.

Men samme aggressivitet i valgkampen er svær at finde på Google.

Her er nogle af de første søgeresultater på søgeordet "Villy Søvndal" links til videoer, der udstiller hans dårlige engelsk. Søgninger efter "Helle Thorning-Schmidt" bringer sommerens påstand om hendes manglende indsigt i betalingsbalancen helt frem i lyset, og søgninger efter "Lars Løkke Rasmussen" finder omtale af ministeren på Forbryderalbum.dk, der mildt sagt ikke er begejstret for den siddende statsminister.

"Typisk vil folk lede efter mere information om kandidaternes budskaber og politik på Google," siger Henrik Bondtofte, der til daglig arbejder med søgemaskineoptimering og reputation management i firmaet Just-Search.

"Det er forrykt, at politikerne bruger så mange penge på for eksempel Facebook-annoncer. Det er jo gammeldags push-marketing, uden også at være til stede og agere i søgeresultaterne, det er en halv løsning. Men det handler i lige så høj grad om at arbejde proaktivt med sit omdømme, i stedet for at bruge store summer på at fjerne den negative omtale, når uheldet først har været ude".

Men vil det ikke være underligt, hvis en Google-søgning ikke fandt negative holdninger om politikere?

"Det er jo ikke anderledes end i den virkelige verden, hvor politikerne har spindoktorer til at plante budskaber eller at få de mere positive historier frem, der kan flytte fokus fra de negative," siger Henrik Bondtofte.

Cost benefit
Mikkel DeMib Svendsen, der også arbejder med reputation management, mener ikke, at det er et område, som politikerne skal satse alt for hårdt på i valgkampen.

Reputation management handler om at påvirke den dialog, der er i gang. Op til et folketingsvalg er der en meget bred dialog, så der ville jeg ikke lave samme reputation management for en politiker som for en kommerciel virksomhed. De ting, som for eksempel dukker op i forbindelse med Villy og Helle er allerede blevet dækket så bredt og dybt andre steder, at det ikke vil overraske folk at se dem i søgningerne," siger Mikkel DeMib Svendsen.

De kendte fadæser vil ikke skade politikerne i samme grad, som det vil skade en virksomhed, at kunder finder sure anmeldelser fra tidligere kunder, mener Mikkel DeMib.

"Der er også spørgsmålet om cost/benefit. Når det kommer til reputation management skal man passe på ikke at lade sig styre af sin egen forfængelighed. Så hvis en politiker spurgte mig, om han skulle bruge 500.000 kroner på reputation management, så ville jeg nok sige nej."


Det er dér, vælgerne er

Men i Henrik Bondtoftes optik kan det godt betale sig at pudse politikernes image i søgemaskinerne af.

"Lige nu er det de såkaldte swingvoters, der er vigtige. I den gruppe er der rigtig mange unge mennesker, som ikke har fundet deres politiske ståsted endnu. Og unge mennesker er bare meget til stede på mediet Google. Derfor er det uheldigt, at man ikke har mere fokus på Google-resultaterne," siger Henrik Bondtofte.

Men drillerierne af Søvndals engelskkundskaber og påstanden om, at Helle ikke kan tælle, er jo "stærke" historie med mange indgående links. Er det ikke utopi at tro, at man kan udviske de "dårlige" historier fra "googles bevidsthed".

"Man kan ikke fjerne dem, men man kan fremhæve de positive og neutrale ting. Det er bare et spørgsmål om at have et stort nok budget og arbejde målrettet. Det kan altid lade sig gøre at forbedre søgeresultaterne," siger Henrik Bondtofte.

Han mener, at politikerne og deres rådgivere skulle have forberedt sig bedre på valget. For på så kort tid giver det ikke mening at lave reputation management.

I stedet kan de ty til Google Adwords for at få lidt bedre styring af deres eksponering i Google.

"Det et godt redskab, hvis man er lidt sent ude. Med Adwords har du muligheden for at overtage en stor portion af siden med dine resultater og på den måde flytte fokus fra andet indhold. Det er også en god måde at komme i kontakt med de vælgere, der har en anden opfattelse end dig. For eksempel har kun Venstre nogle Adwords-kampagner på "afskaf efterløn". Men der er jo ikke noget i vejen for, at andre partier også køber ind på det ord og fortæller deres politik til folk, der søger information om emnet."


De halter andre steder
Mikkel DeMib Svendsen vil også gerne tilbyde sin net-assistance til politikerne. Bare ikke reputation management.

"Jeg synes, at det i højere grad handler om, at politikerne er dårlige til at komme bredt ud med deres budskaber på nettet. De poster løs på Twitter og Facebook, men de kommenterer sjældent og i værste tilfælde sletter de kritiske kommentar. De går ikke ind andre steder og diskuterer der, hvor folk er," siger Mikkel Demib Svendsen.

For eksempel så han gerne, at politikerne var mere til stede i fora, hvor der bliver stillet spørgsmål ved deres politik. Og så burde politikere også udveksle meninger på nettet, som de gør i forsamlingshuse eller i tv-debatter.

"Generelt bruger politikere stadig nettet til "oppefra og ned"-kommunikation i stedet for at udnytte, at nettet er en platform, der går på tværs. Det er et langt større problem."
 




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
FutureLegal

FutureLegal giver dig viden og inspiration til at imødegå fremtiden for juridiske ydelser.

28. maj 2019 | Læs mere


Intelligent proces automatisering – et vigtigt værktøj til digitalisering

Med smart sammenkobling af de ‘dumme’ softwarerobotter, procestyrings-teknologi og avanceret machine learning, har du mulighed for at skabe selvlærende robotter, der er i stand til automatisk at forbedre sig. Teknologien hedder IPA - intelligent process automization. Kom og hør om anvendelsesmulighederne - og de fem teknologier, der ligger bag IPA.

28. maj 2019 | Læs mere


Microsoft Azure: Få det maksimale ud af din cloud-platform

Azure er en af de mest populære cloud-platforme, og Microsofts løsning rummer da også mange spændende muligheder og konkrete værktøjer, der kan hjælpe din virksomhed. Kom godt i gang med at udnytte Azure ved at deltage på dette formiddagsseminar.

06. juni 2019 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Se listen: Disse ti selskaber misbruges mest i mailsvindel
Kendte brands over hele verden misbruges hver dag i svindel-mails til at narre penge og oplysninger ud af virksomheder. Men hvilke virksomhedsnavne er de mest populære at misbruge? Se hele listen her.
Computerworld
TDC ruller fiber ud til flere tusinder husstande - tilbyder gratis opkobling på disse adresser
TDC går i gang med fiber-udrulning til 2.500 husstande på Fyn og Sjælland. Se hvilket husstande, der snart får mulighed for at koble sig på.
CIO
CIO Jesper Riis fra DSV: Sådan arbejder jeg med governance så omkostninger og kompleksitet kan begrænses
Der er dømt stram governance hos Jesper Riis, CIO for verdens femtestørste transportvirksomhed. Men det er samtidig en betingelse for innovationen slår han fast. Hør mere om ledelse, performancekultur og vision hos globale DSV med de danske rødder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Her er din gratis guide til EDI!
EDI giver en hurtig, pålidelig og effektiv automatisk udveksling af forretningsdokumenter, og du slipper for de manuelle processer, som er forbundet med papirdokumenter. Det er især, hvis du er i detail og produktionsvirksomheder, samt grossister, at der er flere fordele ved at implementere EDI – uanset virksomhedens størrelse. Det gør at EDI i dag er den foretrukne metode til dokumentudveksling blandt større virksomheder, når de skal handle med deres leverandører. Derfor har du som leverandør en stor konkurrencefordel, hvis du understøtter EDI – det styrker samhandlen med eksisterende kunder, og gør jer mere attraktive overfor potentielle nye kunder. Dette whitepaper giver dig en introduktion til EDI, og hvordan det fungerer, samt vejledning til hvordan du kommer i gang og vælger den rette leverandør.