Da København for halvandet år siden var vært for det globale klimatopmøde, skete det blandt andet med en forventning om, at danskerne nu for alvor ville tænke i miljø og grønne baner og indrette deres indkøb, leve- og arbejdsvaner derefter.
Når det gælder dagligvarer, hårde hvidevarer, bolig og bil kan det sagtens være, at danskerne har ændret attitude og er blevet mere miljøbevidste. Det har de stigende elpriser og olieprisens himmelflugt i sig selv tvunget dem til.
Til gengæld har det varet længe, inden vi i den danske printerbranche har kunnet mærke et skift imod grønnere indkøb. Men det er heldigvis begyndt at komme nu.
Sjovt nok fører de private forbrugere an. Når de vil købe en ny printer eller alt-i-én maskine, kommer der ofte spørgsmål til forhandleren om miljørigtighed, elforbrug og genbrug af materialer. Ud over de sædvanlige krav til lav pris og mange funktioner.
Professionelle brugere -. det være sig i den private eller offentlige sektor - er først i den senere tid begyndt at kræve miljørigtige kontormaskiner i større stil. Formentlig trigget af finanskrisen, der har krævet billigere og smartere måder at gøre tingene på.
Den positive udvikling bør den danske forhandlerstand tage endnu mere seriøst, end den gør allerede. Der er nemlig gode penge at tjene, samtidig med at man kan være med til at fremme en øget miljøbevidsthed og større hensyntagen til driftsøkonomien hos kunderne.
Brug Total Cost of Ownership (TCO) som udgangspunkt, og læg en grøn skabelon oven på, så du primært sælger printerprodukter, der er certificeret efter de nordiske og internationale miljøstandarder og det danske Center for Energibesparelser.
I dag er der ingen, som kunne drømme om at købe et nyt køleskab eller en ny vaskemaskine, der ikke var forsynet med et eller flere A’er og A+ som tegn på deres lave strømforbrug. Langt færre tænker på, at man kan have samme holdning, når man handler med eller køber printere ...