Intel afviser billigere chips til ultrabooks

Intel kæmper for at få prisen på ultrabooks ned, men vil ikke selv sænke sine chip-priser.

Artikel top billede

Hos Intel har man meget store forventninger til det nye ultrabook-koncept med meget tynde, lette og billige mobile computere. I et interview med Reuters siger Intels Asien-chef Navin Shenoy, at ultrabooks forventes at udgøre 40 procent af pc-markedet mod slutningen af 2012. Det er et meget ambitiøst mål, for de første ultrabooks er kun lige kommet på markedet.

Hvis målet skal blive til realitet, kræver det at prisen for de ultratynde computere kommer ned. Intel har selv sat som mål at ultrabooks ikke må koste mere end 1.000 dollar, men analytikere mener at prisen skal ned på 699 dollar, hvilket er samme niveau som mainstream-notebooks.

Den billigste ultrabook - Asus S3 - koster indtil videre 899 dollar, mens Acer forlanger 999 dollar for sin billigste model.

Navin Shenoy mener at det vil tage tid at komme ned på 699 dollar.

"På et tidspunkt vil du nå frem til denne pris, men det kan ikke ske fra den ene dag til den anden. Det tager tid at få udviklet prisen ned," siger han til Reuters.

En stor del af prisen for en ultrabook går til Intels processorer og chipsæt, og producenterne har derfor forlangt at Intel skal sænke sine chip-priser med op til 50 procent. Men det afviser Intel.

"Der skal arbejdes i hele økosystemet. Selv hvis vi forærer vores chips væk, kan vi ikke ramme den ønskede pris medmindre vi samarbejder med resten af branchen," siger Shenoy.

Et af forslagene er at udskifte aluminiums-kabinettet i de nuværende ultrabooks med et billigere materiale.

Han tilføjer at ultrabook-segmentet ikke bliver påvirket af de aktuelle oversvømmelser i Thailand, der har ramt en stor del af verdens harddisk-produktion. Ultrabooks bruger Flash-baserede SSD'er og ikke mekaniske harddiske, og her sker produktionen i andre lande end Thailand.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S