I denne uge er det et år siden, at Microsoft lancerede sin bevægelsesstyring til Xbox 360 - Kinect - under stor fanfare. I den anledning har Microsoft annonceret et kommercielt udviklerværktøj til Kinect, der skulle være klar i begyndelsen af det nye år. Dermed kan virksomheder udvikle deres egne applikationer til Kinect-platformen.
Der findes allerede et Kinect SDK (Software Developer Kit) til hobbyprogrammører og i løbet af det sidste år er der udviklet tusindvis af kreative applikationer til Kinect. Dette SDK er forbeholdt ikke-kommerciel brug.
Nu kommer så en kommerciel version af SDK'et. Microsoft fortæller at det kommercielle pilotprogram allerede har modtaget 200 ansøgninger fra virksomheder i 20 lande, som ønsker at udvikle til Kinect.
Blandt ansøgerne er Toyota, forlaget Houghton Mifflin Harcourt og reklamebureauet Razorfish.
Der er mange interessante Kinect-projekter på tegnebrættet. Razorfish vil bruge Kinect i en slags digitale omklædningsrum, hvor man kan få scannet sin krop for at prøve tøj på sin virtuelle model.
En anden mulighed kunne være en bankautomat, hvor man kan vinke med hånden for at aktivere menuen.
Kinect er blevet optaget i Guinness' Rekordbog som det hurtigst sælgende produkt inden for forbruger-elektronik nogensinde. I marts fortalte Microsoft at man havde solgt 10 millioner eksemplarer af Kinect.
Microsoft prøvede i starten at begrænse uofficielle "hacks", men ændrede hurtigt kurs og gjorde alt for at få hobbyprogrammører til at lave deres egne modifikationer af Kinect.
Den kommercielle udviklerpakke kan få mange tredjeparts-udviklere til at kaste sig over Kinect - i stil med Apple's iOS og Googles Android. Men der findes ikke en App Store til Kinect-applikationer og Microsoft tjener således heller ikke penge på salget af softwaren fra andre udviklere.
I stedet kan andre firmaer integrere Kinect-hardwaren i deres produkter og sælge det i bundles, og Microsoft tjener så penge på salget af Kinect-enheder.