Høje fragtpriser hos Post Danmark har fået nogle webbutikker til at flytte logistik til Sverige og Tyskland, som ComON beskrev forleden.
Men der er andre måder at håndtere høje fragtpriser på.
Webbutikken Blacksnow, der sælger skiudstyr, har droppet Post Danmark og leverer selv varer i København på cykel. Faktisk er det medstifter Christian Harboe, der selv jævnligt må på cyklen.
"Prisen på fragt er høj. Det giver ikke nogen mening at skulle betale 70 kroner for at sende en pakke fem kilometer. Ud fra et miljøhensyn giver det heller ikke mening at lægge pakken ud i en fragtbil, som skal køre fem kilometer," siger Chrisitian Harboe til ComON.
Han kan have sine varer i en rygsæk og cykler typisk ud med dem, hvis kunderne bor i en radius af 10 kilometer fra Københavs centrum.
"I øjeblikket skal jeg af sted cirka hver anden dag. Vi er jo forholdsvis nye, så når vi kommer nogle uger hen, vil jeg tro, at jeg skal af sted en gang om dagen. Op mod jul bliver det sikkert flere gange om dagen," siger Christian Harboe.
Kan det skaleres?
Christian Harboe driver Blacksnow.dk sammen med Lasse Kjær og Martin Schøber. Sidstenævnte tilbringer vinteren i St. Anton i Østrig, hvor han blandt andet tester det skiudstyr og skitøj, som butikken forhandler.
Både Christian og Martin er i gang med videregående uddannelser, og Blacksnow er en nystartet virksomhed, med en beskeden men voksende omsætning.
De faktorer er selvfølgelig medvirkende til, at der stadig kan findes tid i kalenderen til personlige leverancer på to hjul.
Men der kommer vel et tidspunkt, hvor din timeløn bliver for høj til, at det kan betale sig, at du er cykelbud?
"Det er rigtigt nok. Men sådan ser vi ikke på det. Jeg tager det som en fed oplevelse. Der er også fedt at komme ud og snakke med kunderne, hvis der er noget rådgivning, man kan give," siger Christian Harboe.
Idéen med at bringe varer ud selv udsprang af høje fragtpriser, men der er flere årsager til at blive ved med at levere på den facon i hovedstadsområdet. For eksempel at give en så god srevice, at den nystartede biks bliver husket og anbefalet til andre.
"Hvis folk bestiller noget og får det leveret to timer efter, så får de en god oplevelse med vores forretning og husker os måske bedre".
Vi er jo blevet vænnet til, at netordrer leveres dagen efter. Hvad siger kunderne egentlig til, at du nærmest kommer ud med varerne med det samme.
"Jeg ringer som regel ud og siger, at jeg kommer. Andre gange overrasker jeg bare folk. Men jeg har endnu ikke hørt nogle brokke sig over det. Som regel er folk, der bestiller online jo meget utålmodige, så hvis man kan levere til dem inden for samme døgn, synes de bare, at det er rigtig fedt".