Derfor virker ehandlen ikke optimalt

Vi er gode til ehandel, men der er flere ting, der hæmmer danskernes lyst og mulighed for at handle endnu mere på nettet.

Artikel top billede

Både danske e-købmænd og de danske forbrugere handler løs i ind- og udland på nettet - og branchen forventer stadig vækst. Men der er alligevel ting, der holder os fra at få det fulde udbytte af e-handel.

Det er en af resultaterne i en større undersøgelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet

Undersøgelsen viser for eksempel, at mange forbrugere handler lokalt, selv om der ikke er grænser for den europæiske webhandel. Kun ni procent af forbrugerne købte varer i e-butikker, der lå i andre EU-lande end deres eget.

En hel basal ting, der hæmmer handel på kryds og tværs af landegrænser, er tryghed. Mange respondenter svarer i undersøgelsen, at de vil være sikre på at kunne kommunikere med butikkerne på et sprog, de forstår, hvis der opstår problemer.

Sådan gør vi

Sprog og kulturelle forskelle er den overvejende årsag til, at dansker hellere lægger penge i danske netbutikker. 

Derudover siger mange af dem også, at de er frustreret over forskellige produktbeskrivelser og bekymret omkring detaljerne for betaling, leveringstid og returnering.

Fragten er også en barriere, som både forbrugere og virksomheder nævner. Der er behov for hurtigere og billigere levering af fysiske varer i forbindelse med tværnational e-handel.

Rapporten foreslår, at netbutikkerne kommer forbrugerne bekymringer i møde ved at tilbyde flere sprog, som kunderne kan læse og kommunikere på.

Kundernes tryghed og købelyst vil også blive styrket af certificeringer i stil med det danske E-mærke. EU arbejder faktisk på at komme med udkastet til et fælles EU-klagesystem allerede i år og indføre 14 dages returret på nettet i hele EU.
Se hele rapporten her.

Det kan få os ud af krisen

Formålet med at styrke den internationale webhandel er ikke er flytte vækst ud af Danmark.

Undersøgelser viser, at det kan skabe fordele for forbrugerne i form af større og billigere udbud af varer, og så kan danske virksomheder potentielt betragte hele Europa som deres markedsplads. Overordnet vil en styrket nethandel i EU skabe vækst, mener erhvervs- og vækstminister Ole Sohn.

Udviklingen af et velfungerende digitalt indre marked kræver imidlertid, at der skrues op for den tværnationale e-handel i hele EU. Regeringen vil derfor under det danske EU-formandskab i 1. halvår 2012 sætte det digitale indre marked på dagsordenen," udtaler ministeren i en pressemeddelelse.
Erhvervs- og vækstministeriet henviser i mellemtiden forbrugere og forhandlere til Forbrug.dk, der i øjeblikket markerer ehandelsugen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S