Firmaer bliver i højere og højere grad opfordret til at inddrage kunder i innovationsfasen, så de kan være med til at præge nye produkter og programmer - eller tilpasse de eksisterende.
Nu vender dansk forskning op og ned på, hvordan man skal aktivere folk for at få det bedste ud af deres kreativitet.
Den første opdagelse var, at det slet ikke er hos de mest engagerede kunder, at der er mest brugbart input at hente.
"Vores resultater viser, at forandringer og nye innovationer typisk kommer fra "the Stranger". Det vil sige en person, der kun deltager perifert i det pågældende onnline-fællesskab, men som til gengæld potentielt kan have et stort netværk, der spænder over mange communities," fortæller Lars Frederiksen fra Business and Social Sciences på Aarhus Universitet.
Sådan gør du
Undersøgelsen er lavet med udgangspunkt i firmaet Propellerheads, der laver det meget brugte musikprogram Reason.
Propellerheads har i flere år brugt sit online forum til at samle idéer og forslag til produktudviklinger. Ved at analysere cirka 151.000 beskeder mellem de 8.500 mennesker er forskerne kommet frem til, at der er meget fantasi og innovation at hente blandt løst tilknyttede brugere.
Opdagelsen betyder ikke, at man skal ignorere sin kernebrugere, som ofte bidrager med mange prototyper og idéer. Men deres engagement kan have en ulempe.
"Lead users kan med tiden blive lidt for konforme med hensyn til, hvilke funktioner og features, de mener, der er den 'rigtige' måde og retning at udvikle et givent produkt på. De perifere brugere lider ikke på samme måde af tunnelsyn, da de typisk kan bidrage med flere perspektiver og viden udefra," uddyber Lars Frederiksen.
Et tip til at få det største udbytte af sine brugere kan være at få mere information om dem, så man kender deres relationer og placering i andre netværk.
Forskerne opfordrer også communitymanagers til at give deres brugere links og henvisninger, og ikke være bange for at sende dem videre til konkurrenter og andre fællesskaber. Det skulle være en måde at undgå "tunnelsynet" på.
Undersøgelsen er lavet sammen med Linus Dahlander fra European School of Management and Technology i Berlin. Undersøgelsen bliver bragt i tidsskriftet "Organization Science". Læs mere.