Stor forskel på service under strømsvigt

Både teleselskaber, forretninger og banker har vidt forskellige grader af beredskab til at klare et strømsvigt. Mens nogle var i stand til at betjene kunderne helt normalt i går, gik andre helt i stå.

Kunderne i Dansk Supermarkeds butikker kunne købe deres daglige fornødenheder ind som sædvanligt under strømsvigtet i Østdanmark i går. Men kunderne i FDB's butikker gik forgæves.

TDC's kunder havde næsten ingen problemer med at ringe, ud over når nettet lejlighedsvis blev overbelastet, mens nogle kunder hos Orange og Sonofon stod med døde linier.

Sådan kan facit gøres op efter det mest omfattende strømsvigt i Danmark i 20 år. Et strømsvigt, der har vist, hvor forskelligt virksomhederne prioriterer beredskabet i den slags situationer.

Det er mest simpelt illustreret med dagligvareforretningerne. Ifølge dagbladet Børsen har Bilka og Føtex nødstrømsanlæg, der holder kasseapparaterne og de bagvedliggende IT-systemer i gang, hvis strømmen går. Det gælder dog ikke for Netto, som også er den del af Dansk Supermarked.

FDB, som i dag hedder Coop Danmark, har derimod ikke den slags anlæg i butikkerne. Der er 1200 FDB-butikker i landet, og det er for mange at investere i nødgeneratorer til, begrunder informationsdirektør Jens Juul Nielsen over for Børsen. Derfor gik kunderne forgæves til Kvickly og Brugsen.

Fastnet var robust

Tilsvarende brogede er erfaringerne med landets teleselskaber. TDC forsikrer i flere medier, at selskabet generelt ikke har haft problemer på grund af strømsvigtet, selv om nettet kan have været overbelastet af de mange, som har forsøgt at ringe til hinanden for at aftale praktiske gøremål.

Særligt har fastnettet, som selv strømføder de tilsluttede, analoge telefoner, vist sig robust, godt hjulpet af at folk ikke koblede sig på internet, da pc'er og modemer manglede strøm.

Principielt er der tilsyneladende ingen forskel på, hvilken backup teleselskaberne har på mobilnettet. Alle har nødstrømsanlæg ved sendemasterne, men kun med kapacitet til at køre nogle timer uden strøm. Der er ingen generatorer til at tage over, sådan som TDC har det på sine fastnetcentraler.

Store problemer for Sonofon og Orange

Alligevel er der stor forskel på, hvordan kunderne oplevede servicen under strømsvigtet. Tilsyneladende holdt TDC og Telias mobilnetværk bedst stand. Derimod havde Sonofon store problemer - både med fastnet og mobilnet, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Ifølge den jyske morgenavis måtte Sonofon opgive at forsyne flere store kunder, mellem dem en række ministerier, med almindelig telefoni, og det slår hårdt for landets næststørste teleselskab.

- Vi synes ikke, at det er sjovt, at kunden ikke kan ringe, når der er mest behov for det, siger divisionsdirektør Ole Ørndrup til Jyllands-Posten.

Han vil derfor indlede en undersøgelse af hele strømberedskabet, så Sonofon bliver bedre forberedt til næste strømsvigt, og han er klar til at investere et millionbeløb i det.

Ifølge Sonofon skulle der være strøm til seks timer på mobilsenderne, hvilket ville have betydet, at alle sendere var i luften til klokken 18.30 i aftes. Men Jyllands-Posten foretog en række kontrolopkald til Sonofon-numre i går eftermiddags, der viste, at den melding skal tages med et gran salt.

Tilsvarende er det med Orange, som i Berlingske Tidende hævder, at nettet har været i luften stort set hele tiden, bortset fra at det lejlighedsvis har været overbelastet.

Det stemmer overhovedet ikke overens med de erfaringer, som medarbejdere i IDG Danmark, som udgiver Computerworld, havde i går under strømsvigtet. IDG Danmark har Orange som teleselskab, og alle oplevede, at mobiltelefonen ikke kunne få forbindelse med netværket i flere timer, også selv om de bevægede sig rundt i Københavns-området.

Børshandlen flyttede til Stockholm

Københavns Fondsbørs kunne holde sine systemer kørende i går, men det skyldes ikke kun beredskabet på selve børsen i København. Den har nemlig et samarbejde med børsen i Stockholm, hvortil handlen kunne flyttes.

Samme procedure benyttede bankernes børshandlere. De fleste af dem kørte med nødstrømsanlæg, som kun holder systemerne i luften i 30 minutter, efter strømmen går. På den tid havde de travlt med at overføre alle forretninger til filialer andre steder i landet og i udlandet.

En række bankfilialer øst for Storebælt måtte også lukke i går, da de ikke kunne fungere uden strømmen og ikke havde egne nødstrømsanlæg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere