Sådan tjener du penge på apps

Se hvordan du kan tjene penge på udvikling af mobil-applikationer.

IDG News Service: Lad os se det i øjnene: Chancerne for at blive milliardær fra den ene dag til den anden ved at udvikle den næste app med samme kolossale succes som Instagram eller lignende er ikke ligefrem overvældende.

Men det betyder ikke, at det ikke er muligt at skabe sig en rimelig indtægt i markedet for udvikling af mobil-applikationer.

Selv om konkurrencen om mobilbrugernes opmærksomhed er benhård, så findes der metoder til stødt at opbygge sin brugerbase og omsætte sine apps til penge.

Under Sloan Hi-Tech Conference ved MIT fornylig delte fem veteraner ud af gode råd om, hvordan man opbygger holdbare forretningsmodeller og sikrer, at ens app-drømme ikke brister som et mobilt modstykke til it-boblen fra 2000.

Her får du tre gode råd:

Lad være med at tro, at din app bliver den næste Instagram.

Selvfølgelig ville det være dejligt, hvis Facebooks topchef, Mark Zuckerberg, ringer og tilbyder dig milliarder for din app, der endnu ikke giver penge i kassen, men chancen for at det sker, er mildest talt ikke ret stor.

Derfor er det bedst med en langsigtet tilgang til, hvad der skal til for gradvist at få sin app til at blive en succes.

Det betyder, at det uvægerlig bliver nødvendigt med en forretningsplan for at omsætte sin app-idé til penge og på den måde demonstrere over for investorer, at man er i stand til at skabe en stabil indtægtskilde.

Paneldeltagerne ved konferencen beskriver, at der for tiden er to overordnede indtægtsmodeller, der er populære: Den ene er apps, der er gratis at downloade og som er annoncefinansierede; den anden er såkaldte "freemium"-apps, der også er gratis at downloade, men hvor brugeren kan købe ekstra indhold for at forbedre oplevelsen.

Der er generelt enighed om, at freemium-modellen er på vej frem, da den typisk giver en mere jævn indtægtskilde.

Aaron Woodman, der er chef for mobile communications hos Microsoft, mener, at app-udviklerne er nødt til at insistere på at kræve et eller andet for deres indhold, på trods af at app-butikkerne flyder over med apps, der lover det hele gratis.

"Hos Microsoft har vi kæmpet med en model for fastsættelse af  mindstepriser for at forsvare muligheden for at sælge produktet," fortæller han.

"Jeg tror ikke, der er mange andre modeller end 'freemium', hvor man kan sælge ekstra indhold til et spil."

Det er dog ikke alle, der er lige så glade for denne model.

Ray Sharma, der er stifter og direktør for XMG Studio, fortæller, at han "virkelig ikke bryder sig om" freemium-systemet.

Han forsøger i stedet at fremme noget, som han kalder "paymium"-planen, hvor brugerne betaler en lav pris for deres apps og derudover kan afkræves betaling for ekstra indhold.

"Vi tror, at den ultimative model er at tage 0,99 dollar (godt fem kroner, red.) for et spil og derefter kræve betaling for ekstra indhold," forklarer han.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Denne programmør har fundet det perfekte våben mod Windows-svindlere og irriterende telefon-sælgere
Programmøren Roger Anderson har bygget en robothær, der bliver sendt i krig mod svindlere og irriterende telefonsælgere.
CIO
Sikkerhedsfolk: Sådan vil ransomware-plagen udvikle sig (det bliver meget værre)
Vi har kun set begyndelsen på ransomware-plagen, vurderer sikkerhedsfolk. Næste fase kan blive total nedlukning af hele fabrikker, anlæg og organisationer. Og hvad gør vi så?
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Telefoni i skyen - få mere ud af Office 365
Dette whitepaper sætter fokus på, hvordan I kan komme godt i gang med cloud-telefoni via O365, samt udnytte de nye kommunikationsmuligheder optimalt.