Facebook kommer med sin egen foto-app

Det sociale netværk er nu klar med sin egen foto-app til iOS. Programmet minder om Instagram, som Facebook købte i april.

Artikel top billede

Tilbage i april betalte Facebook omkring 5,7 milliarder kroner for firmaet Instagram, som tilbyder en meget populær foto-app til iPhone og Android-telefoner. Men alligevel har Facebook nu valgt at lancere sin egen billed-applikation til iOS, Facebook Camera, der minder meget om Instagram.

Den nye app kan bruges til at tage billeder, behandle dem med forskellige filtre og overføre dem direkte til Facebook, enten enkeltvis eller i grupper. Programmet viser også de nyeste billeder fra Facebook-vennerne.

I forhold til den egentlige Facebook-applikation skulle den nye foto-app være meget hurtigere, men der er indtil videre ikke nogen version til Android.

Det kan virke mærkeligt at Facebook bruger ressourcer på sin egen applikation, når man allerede har købt Instagram. Men analytiker Brian Blau fra Gartner mener, at det giver mening.

"Facebook er nødt til at udvikle sin forretning. De har tidligere sagt at Instagram skal fortsætte som en selvstændig forretning, men du må huske at de har købt et unikt socialt netværk med en helt speciel demografisk sammensætning. Dermed bevares Instagram som en selvstændig forretning, men man kan overtage nogle af kernefunktionerne," siger han til BBC.

Den nye app bliver beskrevet i en pressemeddelelse fra Facebook, som ikke nævner noget om andre platforme end iOS.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S