Hypercard fylder 25 år

Det er snart 25 år siden, at Apple næsten opfandt World Wide Web.

Artikel top billede

I 1987 kunne Apple præsentere et program kaldet Hypercard på Macworld Expo i Boston. Her kunne brugeren knytte tekst og billeder sammen uden at skulle programmere, oprette links mellem tekstafsnit i artikler og generere et indeks med nøgleord i teksten. Det lyder som World Wide Web - men dét blev som bekendt først opfundet af Tim Berners-Lee tre år senere.

Hypercard blev beskrevet som et "informational browsing tool" - altså en slags hypertekst-browser. Her kunne man klikke sig gennem tekster, billeder og lydklip. Det blev blandt andet brugt til en cd-rom udgave af Whole Earth Catalog. En slags bibel for den amerikansk modkultur, som også havde stor betydning for Steve Jobs.

Det legendariske spil Myst kom også i første omgang som Hypercard-udgave med Quicktime-videoer.

Den gratis Hypercard-browser blev distribueret med alle nye Mac-computere fra 1987. For 50 dollar kunne man købe softwaren til at skabe sine egne hypertekster.

Det blev brugt til at skabe mange interaktive applikationer. Det, som man i dag ville kalde hjemmesider. Et eksempel på en Hypercard-publikation kan ses hos den canadiske designer Kevin Steele. En bibel i Hypercard-format kom allerede i 1989.

Men alligevel blev det World Wide Web, der erobrede verden - og Hypercard forsvandt i glemslen. Den sidste version af Hypercard kom i 1998, og Apple droppede sit eget Hypercard-site i 2004.

Apple begik to store fejl, mener Bill Atkinson, som var ansvarlig for udviklingen af Hypercard.

"Hvis jeg var vokset op i en netværkskultur som hos Sun, så kunne Hypercard være blevet den første web-browser. Jeg troede ikke på, at alle computere ville være koblet sammen," sagde han i et interview med Wired i 2002.

Den anden fejl var beslutningen om at sælge design-programmet i stedet for at forære det væk: "Det var dødsstødet".

I World Wide Web er det ikke kun browseren, der er gratis. Alle kan skrive deres egne web-sider i HTML-sproget. Det var den afgørende forskel. Hypercard byggede på en lukket database-standard, som kun fungerede med ét bestemt operativsystem. Berners-Lee valgte at basere sit WWW på åbne standarder og det blev snart porteret til alle platforme. Han blev ikke rig på det - men han sikrede sig berømmelsen.

Ideen om hypertekst er meget ældre - Ted Nelson arbejdede på sit legendariske hypertekst-system Xanadu allerede i 1960'erne. Det blev aldrig færdigt, men dannede inspiration for både Hypercard og WWW. Ideen går tilbage til 1945, hvor Vannevar Bush skrev kroniken As we may think som argumenterede for at udvide menneskehedens hukommelse med information linket sammen i det han kaldte Memex.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil