"Kickstarter er ikke en butik". Sådan lyder overskriften på et blog-indlæg, der beskriver en række ændringer i reglerne på crowdfunding-platformen. En af de mest markante ændringer er, at det ikke længere er tilladt at bruge computer-generede billeder af kommende produkter. Fremover må man kun vise billeder af de faktiske prototyper. Det rammer en lang række Kickstarter-projekter, herunder Android-konsollen Ouya.
"Det er svært at vide, hvor mange folk der tror at de handler i en butik, når de støtter projekter på Kickstarter, men vi vil sørge for, at tallet er nul. Derfor har vi indført en række ændringer, der skal understrege, at Kickstarter ikke er en butik - det er en ny måde, hvor skabere og publikum kan arbejde sammen om at skabe ting," hedder det i bloggen.
På alle projektsider er der nu tilføjet en ny sektion, "Risks and Challenges", hvor projektskaberne skal tage stilling til mulige risici og forklare, hvordan de har tænkt sig at håndtere dem.
Samtidig understreges det, at alle produkter skal præsenteres i deres nuværende tilstand. For alle billeder og videoer gælder, at de kun må vise, hvad produktet er i stand til at gøre lige nu. Man må f.eks. ikke lave en video og vise, hvordan produktet vil fungere, når det er færdigt. Det samme gælder for software, hvor man kun må vise den kode, som allerede kører.
Det skal forhindre, at donorerne bliver snydt til at tro, at et ufærdigt projekt allerede er tæt på afslutning.
Desuden bliver det nu forbudt at tilbyde mere end ét eksemplar af produktet til de personer, der støtter projektet.
Kickstarter har kun eksisteret i tre år, men det er allerede brugt til at finansiere mere end 30.000 projekter. En lille del af projekterne har samlet millionbeløb, herunder Android-konsollen Ouya, der fik mere end 40 mio. kr. Men Ouya-projektet brugte altså netop de billeder, som er forbudt nu.