Kickstarter: Slut med at snyde bidragydere

Den populære crowdfunding-tjeneste Kickstarter strammer nu reglerne. Nu er det slut med at vise fiktive billeder af ufærdige produkter.

Artikel top billede

"Kickstarter er ikke en butik". Sådan lyder overskriften på et blog-indlæg, der beskriver en række ændringer i reglerne på crowdfunding-platformen. En af de mest markante ændringer er, at det ikke længere er tilladt at bruge computer-generede billeder af kommende produkter. Fremover må man kun vise billeder af de faktiske prototyper. Det rammer en lang række Kickstarter-projekter, herunder Android-konsollen Ouya.

"Det er svært at vide, hvor mange folk der tror at de handler i en butik, når de støtter projekter på Kickstarter, men vi vil sørge for, at tallet er nul. Derfor har vi indført en række ændringer, der skal understrege, at Kickstarter ikke er en butik - det er en ny måde, hvor skabere og publikum kan arbejde sammen om at skabe ting," hedder det i bloggen.

På alle projektsider er der nu tilføjet en ny sektion, "Risks and Challenges", hvor projektskaberne skal tage stilling til mulige risici og forklare, hvordan de har tænkt sig at håndtere dem.

Samtidig understreges det, at alle produkter skal præsenteres i deres nuværende tilstand. For alle billeder og videoer gælder, at de kun må vise, hvad produktet er i stand til at gøre lige nu. Man må f.eks. ikke lave en video og vise, hvordan produktet vil fungere, når det er færdigt. Det samme gælder for software, hvor man kun må vise den kode, som allerede kører.

Det skal forhindre, at donorerne bliver snydt til at tro, at et ufærdigt projekt allerede er tæt på afslutning.

Desuden bliver det nu forbudt at tilbyde mere end ét eksemplar af produktet til de personer, der støtter projektet.

Kickstarter har kun eksisteret i tre år, men det er allerede brugt til at finansiere mere end 30.000 projekter. En lille del af projekterne har samlet millionbeløb, herunder Android-konsollen Ouya, der fik mere end 40 mio. kr. Men Ouya-projektet brugte altså netop de billeder, som er forbudt nu.

Banedanmark

Løsningsarkitekt til IT-udvikling

Københavnsområdet

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Københavnsområdet

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S