Artikel top billede

(Foto: Det Kongelige Bibliotek /)

Mange brancher tjener ikke penge på digitalt indhold - men forbrugerne står klar

Musikbranchen er ved at knække koden. Men mange andre brancher halter efter.

Musikbranchen har klaget over nedgang i indtjeningen efter internettets ankomst. Men faktisk skal den branche ikke klynke højest.

En aktuel europæisk analyse viser, at den gamle pladebranche nu henter 30 procent af sin globale indtjening via digitale kanaler. Det er væsentlig mere end andre brancher.

Andre indholdsbrancher bakser med at ramme samme indtjening fra den digitale distribution. Film- og video-branchen kan kun prale med at hente seks procent af sin globale indtjening fra det digitale marked. Det samme er cirka niveauet i bog-, magasin- og bogbranchen. Det konkluderer EU-kommissionens analyse-organ Joint Research Centre (JRC).

Den langsomme digitale vækst skal ses i forhold til, at forbrugerne bruger flere og flere penge på digitale varer. Ifølge samme rapport er det globale forbrug af digitale medieprodukter tredoblet fra 2006 til 2010.

Fjern geoblokeringer

Indholdsindustrien er et vigtigt vækstområde i Europe, som EU derfor gerne vil skabe optimale forhold for.

"Medie- og indholdsbrancherne er innovative og er både socialt og økonomisk vigtige for Europa. Det er vigtigt at reagere på de ændringer, som digitaliseringen og globaliseringen bringer, for de medfører nye forretningsmodeller, som kan gøre udfordringer til muligheder. Rapporten giver både branchen og lovgiverne værdifuld indsigt, så vi sammen kan skabe de rigtige forhold," udtaler Máire Geoghegan-Quinn, kommissær for udvikling, innovation og videnskab.

Kommissionen ser det blandt andet som altafgørende, at indholdsbranchen får mulighed for at skubbe musik, bøger og film på tværs af grænser - uden de historiske geografiske opdelinger af rettigheder - hvis branchen skal vokse og tjene penge i et digitalt marked.

Kommissionen har fået lavet en undersøgelse om den digitale markedsplads. Rapporten, "The Media and Content Industries. A Quantitative Overview", kan ses på deres hjemmeside og handler blandt andet om forbrug, prisfastsættelse og distribution i den kreative branche.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere