Artikel top billede

(Foto: Det Kongelige Bibliotek /)

Mange brancher tjener ikke penge på digitalt indhold - men forbrugerne står klar

Musikbranchen er ved at knække koden. Men mange andre brancher halter efter.

Musikbranchen har klaget over nedgang i indtjeningen efter internettets ankomst. Men faktisk skal den branche ikke klynke højest.

En aktuel europæisk analyse viser, at den gamle pladebranche nu henter 30 procent af sin globale indtjening via digitale kanaler. Det er væsentlig mere end andre brancher.

Andre indholdsbrancher bakser med at ramme samme indtjening fra den digitale distribution. Film- og video-branchen kan kun prale med at hente seks procent af sin globale indtjening fra det digitale marked. Det samme er cirka niveauet i bog-, magasin- og bogbranchen. Det konkluderer EU-kommissionens analyse-organ Joint Research Centre (JRC).

Den langsomme digitale vækst skal ses i forhold til, at forbrugerne bruger flere og flere penge på digitale varer. Ifølge samme rapport er det globale forbrug af digitale medieprodukter tredoblet fra 2006 til 2010.

Fjern geoblokeringer

Indholdsindustrien er et vigtigt vækstområde i Europe, som EU derfor gerne vil skabe optimale forhold for.

"Medie- og indholdsbrancherne er innovative og er både socialt og økonomisk vigtige for Europa. Det er vigtigt at reagere på de ændringer, som digitaliseringen og globaliseringen bringer, for de medfører nye forretningsmodeller, som kan gøre udfordringer til muligheder. Rapporten giver både branchen og lovgiverne værdifuld indsigt, så vi sammen kan skabe de rigtige forhold," udtaler Máire Geoghegan-Quinn, kommissær for udvikling, innovation og videnskab.

Kommissionen ser det blandt andet som altafgørende, at indholdsbranchen får mulighed for at skubbe musik, bøger og film på tværs af grænser - uden de historiske geografiske opdelinger af rettigheder - hvis branchen skal vokse og tjene penge i et digitalt marked.

Kommissionen har fået lavet en undersøgelse om den digitale markedsplads. Rapporten, "The Media and Content Industries. A Quantitative Overview", kan ses på deres hjemmeside og handler blandt andet om forbrug, prisfastsættelse og distribution i den kreative branche.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere