YouTube er den største ulovlige musiktjeneste i Danmark

Nu vil Koda have YouTube til at betale for at afspille dansk musik. Men Google får selv lov til at sætte prisen.

Artikel top billede

(Opdateret:) Selv om Youtube i manges øjne blot er en leverandør af kattevideoer og andre fjollede klip, så er videotjenesten også en utømmelig jukeboks af musik.

Derfor har komponister og musikere i længere tid forsøgt at få Google til at betale for at streame musikken.

Nu vil Koda, der varetager danske musikere og komponisters rettigheder, gøre et forsøg på at lave en holdbar aftale.

"Vi har længe forsøgt at få en aftale i hus med Google om licenseringen af tjenesten. Men vi må konstatere, at vi endnu ikke har en aftale i hus. Derfor tilbyder vi nu YouTube en midlertidig opstartsaftale for at sætte skub i forløbet," skriver Koda i en pressemeddelelse.

Den største tjeneste

Koda er ivrig efter at lave en aftale, fordi deres undersøgelse af danskernes medievaner viser, at 74 procent af danskerne bruger de "ikke licenserede tjenester" til at høre musik på nettet. Deriblandt udgør YouTube den absolut største andel.

Hvis YouTube fik en licensaftale, anslår Koda, at brugen af "ikke licenserede tjenester" i Danmark vil falde til ni procent.

Ifølge Kodas undersøgelse bruger tre ud af fire danskere YouTube som musikkanal, hvilket giver Youtube mere end dobbelt så mange brugere som den største licenserede streamingtjeneste har herhjemme - for eksempel WiMP, Spotify og TDC Play.

Hvad har I lyst til at betale?

Musikforbruget på YouTube er angiveligt steget 12 procent siden årets indgang.

Koda har løbende gennem to år været i dialog, men Google forhaler ifølge Kodas opfattelse - bevidst eller ubevidst - forhandlingerne. For at få YouTube til forhandlingsbordet har Koda tilbudt firmaet en tidsbegrænset prøve-periode, hvor den Google-ejede tjeneste selv får lov at fastsætte en pris, skriver Koda i sin pressemeddelelse.

Kommunikationschef Nicolaj Hyltén-Cavallius forklarer til ComON, at man har foreslået Google at oprette en aconto-indbetaling, så Google allerede nu spytter penge i kassen, og når den endelige aftale falder på plads, vil de indbetalte penge så sendes videre til musikere - eller tilbage til Google - alt efter hvilket niveau parterne enes om.

I Tyskland har uenighed om pristakster mellem musikernes organisationer og YouTube tidligere ført til, at Youtube fjernede musikvideoer fra YouTube i Tyskland. Det samme er tidligere sket i England i en periode.

Koda mener, at det er nødvendigt for foreningens medlemmer, at der falder betaling for musik afspillet i YouTube. Men det vil også være konkurrenceforvridende, hvis Google kan blive ved med at køre på frihjul.

"YouTube tilbyder sine brugere adgang til en kæmpe musikbibliotek, uden at de har en aftale om betaling til rettighedshaverne, og det er hverken rimeligt over for vore medlemmer eller vores eksisterende kunder på onlineområde," mener Koda.

(Opdateret kl 17.00)

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S