Internetforhandlere jubler: Forhadt dankort-gebyr skal sænkes

Brancheforeningen har fået medhold i klage over dankort-gebyrer på nettet. Se hvad det betyder.

Artikel top billede

Internetbutikkernes brancheforening har fået medhold i at Nets, der står for de danske dankort-betalinger på nettet, har krævet alt for høje gebyrer. Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som har afgjort at Nets har misbrugt sit monopol til at kræve for høje gebyrer, og pålagt at der bliver rettet op på det inden 31. januar 2013.

"Vi er meget glade for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens klokkeklare afgørelse, der dokumenterer, at FDIH helt berettiget har rejst sagen mod Nets," siger Annette Falberg, der er administrerende direktør for Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

FDIH mener at Nets har krævet mellem 100 og 200 millioner kroner for meget op i gebyr siden 2008.

Helt konkret er gebyret ved dankortbetaling på nettet i dag 1,45 kroner pr. transaktion plus 0,1 procent af det handlede beløb.

Ifølge FDIH burde gebyret ikke være mere end et halve.

"Hvis vi ser på, at antallet betalinger på nettet, synes vi ikke det et rimeligt, at Nets har fastholdt en gebyr-model fra 2008 på trods af, at antallet af transaktioner og omsætningen ved nethandel er næsten fordoblet siden da," siger FDIH's kommunikationschef, Henrik Theil.

Når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er gået ind i sagen, er det, fordi Nets har monopol på dankortbetalingen på nettet og derfor håndterer 70 procent af alle danske netkøb.

Ifølge § 79 i lov om betalingstjenester og elektroniske penge må Nets ikke tage urimelige priser ved at håndtere den monopolforretning.

Det mente FDIH imidlertid, at Nets gjorde og derfor rejste brancheforeningen sagen overfor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i 2010.  Det er den sag, de nu har fået medhold i.

Styrelsen har i afgørelsen krævet, at Nets går i forhandling med FDIH om, hvor stort gebyret skal være fremover.

Vores mål er en kraftig reduktion i gebyrbelastningen, der reelt afspejler Nets omkostninger og passer til den service, man får som netbutik," udtaler Annette Falberg fra FDIH.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S