Artikel top billede

Skar 80 procent af leverandørerne væk og fik overskud

Det har kostet kunder, og der har været en masseslagtning af agenturer inden distributør fik vendt fokus og forretning.

Nu går det godt igen hos MM Distribution i Viborg.

De seneste års målrettede fokus på at vende forretningen er lykkedes og selskabet kom ud af sidste regnskabsår med et plus på 1,6 millioner kroner før skat.

"Vi startede for to år siden og har egentlig bare haft tålmodigheden og troen på, at det skulle lykkedes for os at vende forretningen. Og specielt i de sidste seks måneder af regnskabsåret gik det rigtig godt," fortæller direktør Mads Darboe.

Han er ikke bleg for at indrømme, at det er en dramatisk manøvre, som Viborg-distributøren har været igennem.

MM Distribution har skåret 25 leverandører væk og satser nu kun på fem mod tidligere omkring 30 leverandører.

Samtidig har MM distribution valgt at fokusere mere på printersupplies; altså  blæk og toner til printere.

Den del udgør over 50 procent af forretningen i dag. Det er stort set kun Coolermaster og Nvidia, der er tilbage, som ikke er supplies.

Eget suppliesbrand

Den fokusering har betydet, at MM har lavet sit eget suppliesbrand, MM Printsupplies.

Det er et valg MM Distribution har taget for bedre at kunne tilpasse varerne til kunderne, som i mange tilfælde også er mindre it-forhandlere, fotoforretninger eller boghandlere.

Som Mads Darboe fortæller det, så handler det om, at alt fra stregkoder til manualer er tilpasset danske kunder.

"Det er typisk en slutbruger, der står ude i butikken og køber produkterne. Når manualerne er skrevet på dansk, så er det nemmere at forstå, og de er færre problemer med support," siger Mads Darboe

Den nye strategi, som nu slår igennem i MM Distributions regnskab har dog også medført, at der et blevet renset ud blandt distributørens kunder.

"Vi har i dag omkring 300 trofaste kunder. Der er sket en frasortering. Mange forhandlere er gået ned eller har selv valgt at lukke. Vi har også fravalgt nogle. Vi vil helst kun have forhandlere, der tror på vores koncept," siger Mads Darboe.

Han fortæller, at det fokus også har betydet at meget af samhandlen i dag foregår gnidningsfrit og uden der bliver brugt megen tid på det.

"Vi har måske 10 opkald om dagen. Resten foregår via web og vores bestillingssystemer."

Den gode trend er fortsat ind i det nye regnskabsår fortæller Mads Darboe, som siger, at hans hovedbekymring lige nu er at få fat i de rigtige forhandlere.

"Vores fokus er på retail og på VAR-forhandlere. Vi har nogle forhandlere, der har været med til at bygge det her op. Dem skal vi også passe på. Det tager tid at få opbygget goodwill hos forhandlerne," siger Mads Darboe.

Han regner med, at MM Distribution nu er på rette kurs. Årets overskud på 1,6 millioner kroner før skat er det første overskud i de sidste tre år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere