Artikel top billede

Britta Thomsen (tv) har siddet i Europa-Parlamentet for Socialdemokraterne siden 2004 og genopstiller til næste års valg. Mathilde Illum Aastrøm (th) er kandidat til Borgerrepræsentationen i København.

Politikere: Sådan vil vi sikre dit digitale liv

Borgerne har pligt til at bruge offentlige selvbetjeningsløsninger. Men måske var det på tide at få indført nogle rettigheder for borgerne i det system. Se bud på rettighederne her.

Klumme: Gør din pligt og kræv din ret. I den rækkefølge. Det er kernen i et godt samfund. Men i takt med, at vores samfund bliver mere og mere digitalt, bliver borgernes grundlæggende rettigheder overset. Pligterne dominerer det digitale samfund.

Danmark er sammen med Holland i den absolutte europæiske elite, når det kommer til det offentliges brug af digitale løsninger.

Flere og flere digitale selvbetjeningsløsninger bliver obligatoriske for borgerne. Borgerne bliver pålagt at bruge det offentliges løsninger til at søge en række sociale ydelser. Det er det samme forhold, der gør sig gældende, når borgere har pligt til at modtage post fra det offentlige.

På den anden side har borgeren ikke ret til at kræve, at det offentlige bruger digitale løsninger i kontakten med borgerne. Det betyder i praksis, at vi er tvunget til at tjekke både postkassen ude ved vejen og inde i computeren.

Man ved aldrig, hvilken postkasse det offentlige bruger. Man bliver tvunget til at bruge nettet, når barnet skal have en vuggestueplads. Men man kan ikke kræve at kunne følge sin sag hos det offentlige, som vi f.eks. kender med "Track and Trace" fra det private.

"Som borger bør man have mulighed for at få al sin post i én postkasse"

Til november næste år bliver den digitale post fra det offentlige samlet i én digital postkasse. Fra november i år skal borgerne bruge endnu mere selvbetjening på nettet.

Det er et skridt i den rigtige retning, men det er kun halvt i mål. Som borger bør man have mulighed for at få al sin post i én postkasse - hvis man selv ønsker det. Det samme princip skal gælde med NemID. 

Det bør kunne bruges til alle offentlige ansøgninger, så borgeren reelt kun behøver én kode. Vi har de digitale værktøjer, men udnytter dem ikke fuldt ud. De digitale løsninger skal ikke bare lette den offentlige administration. De skal også gøre det nemmere for borgeren at være i kontakt med det offentlige.

Privat databeskyttelse

Med en stigende digital dialog mellem borgere og det offentlige stiger risikoen for at private oplysninger ikke forbliver private.

Europa-Kommission er kommet med et nyt lovforslag, der afløser den gamle lovgivning om databeskyttelse fra 1995. I 1995 var det de færreste europæere, der ejede en internetforbindelse.

Det er derfor på høje tid, at lovgivningen tilpasses de reelle udfordringer, vi oplever lige nu. Med den nye lov skal behandlingen af private oplysninger reguleres. Man skal som borger have rettighed til at blive 'glemt' i onlinemiljøet. Som bruger af fx offentlige selvbetjeningsløsninger og sociale medier skal man have lov til at trække sit samtykke og de delte personlige oplysninger tilbage.

Den nye lovgivning vil også sikre en øget kontrol og adgang til egne personoplysninger. Det skal være muligt at se, hvilke personlige oplysning den enkelte online tjeneste har om en selv. Der gives dermed en række rettigheder tilbage til borgeren.

Udover at være en langt mere etisk korrekt tilgang til det digitale liv, så vil det også øge den europæiske internethandel. I dag er mange europæere tilbageholdende over for internethandel, da de frygter, at deres oplysninger ikke bliver varetaget forsvarligt. Det imødegås med den nye lovgivning, da det større opsyn gør handlen mere sikker.

"Pligter uden rettigheder hører ikke hjemme i Danmark"

Den 21. oktober skal vi i Europa-Parlamentet første gang stemme om det nye lovforslag. Men der ligger lange forhandlinger forude, inden vi kan sikre ordentlige rettigheder for vores digitale færden. Læs Kommissionens udspil her.

Det digitale Danmark er kommet for at blive. Det er et fremskridt, at vi kan sidde i sofaen og søge om boligstøtte og købe aftensmad. Samtidig er det godt for den offentlige og private pengekasse. Men det må ikke være på bekostning af vores rettigheder.

For pligter uden rettigheder hører ikke hjemme i Danmark. Heller ikke det moderne samfund. Gør din pligt og kræv din ret - også i den digitale verden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning 2022: Sæt data på den strategiske dagsorden

Lær hvordan du tænker automatisering, data og digitalisering ind i dagligdagen, over for kunderne og hvordan du får skabt ny forretning.

31. maj 2022 | Læs mere


Sådan gør du din forsyningskæde mere robust

Vi sætter fokus på standardværktøjer og tillægsløsninger til Microsoft Dynamics 365 FO i produktionsvirksomheder, som vil planlægge og drive en effektiv supply chain.

31. maj 2022 | Læs mere


AI & machine learning i praksis: Sådan får du gevinst i din dagligdag

Kunstig intelligens, machine learning og algoritmer er i fuld gang med at forandre måden, vi arbejder og driver virksomhed på. På seminaret kan du møde førende eksperter på området, leverandører, beslutningstagere og praktikere, der fokuserer på best practise på området.

02. juni 2022 | Læs mere






CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?